0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som förbryllar mig bara är att när jag sänker CP hastigheten blir det kallare i huset. Framledningstempen är den samma, men diffen större. Intuitivt tycker man ju att radiatorerna borde avgett mer värme i så fall, men då skulle ju det inte bli kallare i huset
Vad kan man göra för att sänka förbrukningen i övrigt?
Citat från: freeze 77 skrivet 03 april 2010, 22:28:10Vad kan man göra för att sänka förbrukningen i övrigt?Utan att ha några bevis tror jag att den åtgärden som betytt mest för optimeringen av mitt system är att trimma in flödena över radiatorerna. Jag har ställt in flödena på samtliga radiatorer så att alla har ungefär samma tempdiff mellan tillflöde och retur, just för att maximera radiatorernas värmeavgivning samtidigt som jag fått till rätt tempdiff över VP:n.
Citat från: Carl N skrivet 03 april 2010, 23:07:07Citat från: freeze 77 skrivet 03 april 2010, 22:28:10Vad kan man göra för att sänka förbrukningen i övrigt?Utan att ha några bevis tror jag att den åtgärden som betytt mest för optimeringen av mitt system är att trimma in flödena över radiatorerna. Jag har ställt in flödena på samtliga radiatorer så att alla har ungefär samma tempdiff mellan tillflöde och retur, just för att maximera radiatorernas värmeavgivning samtidigt som jag fått till rätt tempdiff över VP:n.Ursäkta en dum fråga men hur ställer man in olika flöden på radiatorerna? gör man det med termostaten på radiatorn eller? Jag har problem hemma i vårat hus med att innegivaren är nu ställd på 23 grader och den vissar det med, men ställer jag t.ex en termometer uppe på givaren så visar den 2 grader lägre temp.Så i vårat vardagsrum så får jag en rumstemp på ca 20.5 vilket känns konstigt. Har ju samma pump som du har carl n men jag har lite mer effekt på elpatron tror jag? Du skulle inte kunna skriva av alla dina inställningar och skicka dem i ett pm så kan jag testa dem hos mig?