0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Intressant Thumbsup Du menar alltså att alla större anläggningar som inte återladdar kommer sluta att fungera inom en inte allt för lång framtid. Och vad gäller återladdning så har de flesta av de större anläggningarna ett betydligt större uttag än återladdning och kommer alltsåockså att sluta fungera. Om du har rätt så innebär ju detta slutet för Bergvärmen. Och Luft-vatten är den rätta vägen att gå. Jag säger inte att du har fel, för det kan jag inte bedömma. Men jag hoppas att du har det och om du inte har det så är jag glad att jag har min EU licens på gas svetsning så jag kan dra FJV istället.
Men en temperatursänkning måste komma om inte grundvattnet rör sig.
Utnyttjad är lika med slut eller
Då tycker i allafall jag att BV måste suga. Och LV är det man ska satsa på.
För en vanlig villa så återladdas borran från omkringliggande berg d.v.s. den energi vi hämtar kan inte återställas med sol och geotermisk energi. Geotermisk energi för 2 000 m² ger 1 200 kWh/år. Energi från solen orkar 20 meter ner i marken. För varje år som går, så hämtas energi från berget med längre avstånd från borrcentrum. Det betyder att de 2000 m² som Roland nämner, snart blir utnyttjad. Utnyttjad är lika med slut eller
Energi från solen orkar 20 meter ner i marken.
Visst är det så att temperaturen i orört berg är nära årsmedeltempen i trakten, och det är solen som värmer?