0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
När pumpen slår av, stiger temperaturen till noll och plusgrader (om det står stilla tillräckligt länge). Borrhålet är runt tio år gammalt.
Men efter att ha läst uppsatsen om frysning i borrhål, funderar jag på om det egentligen är någon nackdel - så länge cirkulationen i slangarna funkar. Is leder värme bättre, sägs det i uppsatsen.Är det någon som har en tanke om detta?Om det är ett problem, vad är åtgärden? Bör/Kan jag återladda hålet på något sätt under sommaren?
Jag vet att tidigare ägaren körde helt utan eltillsats på vintern. Min tanke är att det har kylt ned hålet?
En annan fundering: Vilken roll spelar vattenmängden i borrhålet? Kollade SGU Brunnsarkivet och om siffrorna stämmer finns det på min gata hål med 2000 liter vatten och andra med 50-100 liter.
Flyttade in i hus med bergvärme och har försökt sätta mig in i detta.Jag har minus 4 grader på Kb-in och minus 7 ut. När elpatron går igång blir det minus 6 ut.Detta bekymrar mig. Inbillar mig att att maskinen måste arbeta mera än om Kb-in är t.ex noll grader.När pumpen slår av, stiger temperaturen till noll och plusgrader (om det står stilla tillräckligt länge). Borrhålet är runt tio år gammalt.Men efter att ha läst uppsatsen om frysning i borrhål, funderar jag på om det egentligen är någon nackdel - så länge cirkulationen i slangarna funkar. Is leder värme bättre, sägs det i uppsatsen.Är det någon som har en tanke om detta?Om det är ett problem, vad är åtgärden? Bör/Kan jag återladda hålet på något sätt under sommaren?Jag vet att tidigare ägaren körde helt utan eltillsats på vintern. Min tanke är att det har kylt ned hålet?En annan fundering: Vilken roll spelar vattenmängden i borrhålet? Kollade SGU Brunnsarkivet och om siffrorna stämmer finns det på min gata hål med 2000 liter vatten och andra med 50-100 liter.
Om grannarna har BV spelar ingen roll. Jag har borrat 40 hål på en och samma anläggning. Funkar fint
...Plus att tillsatsen startar 2-3 grader tidigare. ...
Härligt med lite munhuggning Thumbsup Ja som jag ser det så är det en myt. den sista större anläggning jag gjorde hade 21 hål betydligt närmare varandra än mellan grannar. Och jag får upp +3. Har gjort en hel del större anläggningar och det är likadant överallt. Jag märker ingen skillnad. Och då ger mina pumpar mellan 84- 240 kw. Då måste det till hela kvarter med villa pumpar, för att komma upp i den effekten.
Menar du frikyla? I så fall är 10 plus det varmaste jag fått. Då sitter det lite återvinning från kylmaskiner på oxå