Hej!
Jag har sett ett flertal dimensioneringar för bergvärme som Rikard gjort med sitt program. Jag skulle också önska mig en sådan beräkning!
Här är lite indata: Elpanna. Ett-rörsystem i två slingor, en för BV och en för ÖV. Radiatorsystemet är lite högtemperaturbetonat. Jag är lite osäker på om man klarar sig med 45 grader vid nollan. Jag hade ställt upp alla termostatventiler på max men det visade sig att vissa av dem kärvat ihop på något sätt (?) för de var inte helt öppna ändå. Ända sättet var att lossa på termostaten.
Total förbrukning 2004/2005 : 31000 kWh (inklusive hushållsel)
Berggrund enligt SGU: "Gråvacka, skiffer, kvartist och arkos delvis omvandlade till gnejs och migmatit" om jag förstod deras färger rätt.
Kedjehus på 145 m2 boyta, 1,5 plan (90 m2 per plan, men en del m2 är ouppvärmda vindsutrymmen)
Huset är byggt i lättbetong, med lättbetongbjälklag och till största delen tegelfasad.
Vi har planer på att bygga om dubbelgaraget till enklergarage + boyta så då blir det ca 35 m2 till att värme upp. Totalt 180 m2 alltså.
Vi har fått offerter från 5,5 kW pump och 125 meter till 7 kW pump och 170 meter.
Förslag?
/Mattis