0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till hokanp och marnyk.Jag dömer dem efter efter gårdagens kvalite så länge de inte ens kan visa på nya produkter som under eget namn strävar efter att bygga upp ett seriöst kvalitetsrykte.Jag har otaliga gånger skrivit att jag både hoppas och tror att det inom kort kommer en tillverkare, eller flera som förstått vad som krävs för att tillverka i eget namn och få till en stor försäljning där vinsterna hamnar i de egna fickorna istället för i olika utländska uppdragsgivares fickor.Än så länge är min uppfattning att de Kinesiska tillverkarna INTE satsar på kvalitet, garantier, mänskliga rättigheter, bra arbetsförhållanden o.s.v.Det är rätt många pusselbitar som fattas innan de har en uppbyggnad på sina företag och organisationer som gör att de på egen hand kan bli globala spelare som vinner förtroende och respekt på marknaden.Förändringarna de skulle behöva göra är sannorlikt inte stora, och produkterna skulle inte behöva bli mycket dyrare, men vi är inte där ännu.Så länge de kvalitetsmässigt bästa produkterna kommer från utländska beställare så kommer kvaliten att kosta mer, då ytterligare ett eller flera led skall kapa till sig en bit av kakan.
Och köper aldrig att en märkespump har dubbelt eller 3ggr Bättre Cop än lågprispump! Jag ser då ingen skillnad, men inte så vetenskapligt iof, men hade skillnaden varit så stor hade det märkts..
Citat från: Rickard skrivet 26 mars 2010, 06:35:02Till hokanp och marnyk.Jag dömer dem efter efter gårdagens kvalite så länge de inte ens kan visa på nya produkter som under eget namn strävar efter att bygga upp ett seriöst kvalitetsrykte.Jag har otaliga gånger skrivit att jag både hoppas och tror att det inom kort kommer en tillverkare, eller flera som förstått vad som krävs för att tillverka i eget namn och få till en stor försäljning där vinsterna hamnar i de egna fickorna istället för i olika utländska uppdragsgivares fickor.Än så länge är min uppfattning att de Kinesiska tillverkarna INTE satsar på kvalitet, garantier, mänskliga rättigheter, bra arbetsförhållanden o.s.v.Det är rätt många pusselbitar som fattas innan de har en uppbyggnad på sina företag och organisationer som gör att de på egen hand kan bli globala spelare som vinner förtroende och respekt på marknaden.Förändringarna de skulle behöva göra är sannorlikt inte stora, och produkterna skulle inte behöva bli mycket dyrare, men vi är inte där ännu.Så länge de kvalitetsmässigt bästa produkterna kommer från utländska beställare så kommer kvaliten att kosta mer, då ytterligare ett eller flera led skall kapa till sig en bit av kakan.Du får ursäkta mig Rickard men jag sökte på Google och fann detta http://global.midea.com.cn/midea/about/aboutMidea_Org_AirRG_HG03.html Kortfattat. Hualing är stor tillverkare av kylskåp och klimatanläggningar där Midea är ett bolag. Redan tidigt efter starten 1985 ingick de ett tekniskt samarbete med Japanska Mitsubishi...... Tillverkar idag 1,5 miljoner enheter av klimatanläggningar. Så DET finns Kinesiska pumpar som säljs under eget namn.Läs speciellt om deras utmärkelser för hög KVALITET.
Citat från: hokanp skrivet 26 mars 2010, 07:53:25Citat från: Rickard skrivet 26 mars 2010, 06:35:02Till hokanp och marnyk.Jag dömer dem efter efter gårdagens kvalite så länge de inte ens kan visa på nya produkter som under eget namn strävar efter att bygga upp ett seriöst kvalitetsrykte.Jag har otaliga gånger skrivit att jag både hoppas och tror att det inom kort kommer en tillverkare, eller flera som förstått vad som krävs för att tillverka i eget namn och få till en stor försäljning där vinsterna hamnar i de egna fickorna istället för i olika utländska uppdragsgivares fickor.Än så länge är min uppfattning att de Kinesiska tillverkarna INTE satsar på kvalitet, garantier, mänskliga rättigheter, bra arbetsförhållanden o.s.v.Det är rätt många pusselbitar som fattas innan de har en uppbyggnad på sina företag och organisationer som gör att de på egen hand kan bli globala spelare som vinner förtroende och respekt på marknaden.Förändringarna de skulle behöva göra är sannorlikt inte stora, och produkterna skulle inte behöva bli mycket dyrare, men vi är inte där ännu.Så länge de kvalitetsmässigt bästa produkterna kommer från utländska beställare så kommer kvaliten att kosta mer, då ytterligare ett eller flera led skall kapa till sig en bit av kakan.Du får ursäkta mig Rickard men jag sökte på Google och fann detta http://global.midea.com.cn/midea/about/aboutMidea_Org_AirRG_HG03.html Kortfattat. Hualing är stor tillverkare av kylskåp och klimatanläggningar där Midea är ett bolag. Redan tidigt efter starten 1985 ingick de ett tekniskt samarbete med Japanska Mitsubishi...... Tillverkar idag 1,5 miljoner enheter av klimatanläggningar. Så DET finns Kinesiska pumpar som säljs under eget namn.Läs speciellt om deras utmärkelser för hög KVALITET.Jag har väl aldrig påstått att det inte finns Kinesiska fabriker som säljer under eget namn.Det jag sagt, och det står jag för, är att de inte på allvar satsar på att bygga upp ett eget varumärke med fokus på kvalitet i alla led, internt, lokalt, och globalt.Ditt inlägg bekräftar detta, de samarbetar med Mitshu för att komma åt marknader som inte har förtroende för "nåt" från Kina.Självklart skulle de flesta av de modernare Kinesiska fabrikerna kunna spotta ur sig maskiner med en kvalitet som ligger väl i nivå med de allra bästa, men de har inte valt den strategin för sitt agerande.Än så länge. Det är alltså min uppfattning.Har tittat lite på Mideas hemsida och efter en snabb titt hittar jag inget om värmepumpar. Det skrivs om AC, ja, men inte om värmepumpar...De har inte ens bemödat sig att göra en hemsida som fungerar (vissa bilder visas inte t.ex.) vilket jag anser speglar hur långt de kommit.
I min bil heter det klimatanläggning. Den omfattar både kyla och värme.
Citat från: MGKea skrivet 26 mars 2010, 10:14:18I min bil heter det klimatanläggning. Den omfattar både kyla och värme.hejpå engelska blir det climate Controll
AC= Air Condition,( ON/OFF)ECC= Electronic Climat Controll, ACC=Automatisk Climat Controll