0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: BosseBus skrivet 24 mars 2010, 20:21:53Vad är en ful pump?Om det finns fulpumpar så måste det finnas en finpump, vad är då en finpump?Är det en pump man skryter om? Eller vad? förklara för en som är totalt lost.Utan behov av att skryta, för jag har ju störst ändå...Har jag då super värsta lyxpumpen då? Hej Bosse! Kolla lite i länken i det 8:onde inlägget på första sidan i den här tråden, där försökte jag för 2:a gången förklara skillnaden för Ztrindberg, men antagligen utan resultat den här gången också. Mvh Raffen.
Vad är en ful pump?Om det finns fulpumpar så måste det finnas en finpump, vad är då en finpump?Är det en pump man skryter om? Eller vad? förklara för en som är totalt lost.Utan behov av att skryta, för jag har ju störst ändå...Har jag då super värsta lyxpumpen då?
Citat från: Raffen skrivet 24 mars 2010, 20:49:25Citat från: BosseBus skrivet 24 mars 2010, 20:21:53Vad är en ful pump?Om det finns fulpumpar så måste det finnas en finpump, vad är då en finpump?Är det en pump man skryter om? Eller vad? förklara för en som är totalt lost.Utan behov av att skryta, för jag har ju störst ändå...Har jag då super värsta lyxpumpen då? Hej Bosse! Kolla lite i länken i det 8:onde inlägget på första sidan i den här tråden, där försökte jag för 2:a gången förklara skillnaden för Ztrindberg, men antagligen utan resultat den här gången också. Mvh Raffen.Hej Raffenhar nu tittat på siffrorna som du hänvisade till..Fakta då:Ras 10 Kyleffekt 3,5 ineffekt 0,87kw Blir då Coop 4,02Ras 10 Värmeeffekt 6,1 ineffekt 1,71 Blir då coop 3,56Vilket jag tolkar som att detta är en AC som man kan köra baklänges för att få värme?Eftersom verkningsgraden är betydligt sämre i värmeläget än i kylläget.Kommentar?Coolix (Äldre modell) Kyleffekt 3,52 ineffekt 1,09kw Blir då Coop 3,22Coolix Värmeeffekt 3,52 ineffekt 0,97 Blir då coop 3,62Vilket jag tolkar som att detta är en Vp som man kan köra baklänges för att få Kyla?Då med en verkningsgraden är betydligt sämre i Kylläget än i Värmeläget.Kommentar?Zibro 1235 Kyleffekt 3,37 ineffekt 1,87kw Blir då Coop 2,95Zibro Värmeeffekt 3,62 ineffekt 1,13 Blir då coop 3,20Vilket jag tolkar som att detta är en Vp som man kan köra baklänges för att få Kyla?Då med en verkningsgraden är betydligt sämre i Kylläget än i Värmeläget.Kommentar?KällaRaffens:Ras 10 Pdf http://www.nettovarmepumpar.com/faktablad_toshiba_ras10_ras13.pdfCoolix: märkes plåten på den gamla CoolixenZibro: Papper från Zibro.Vilken är ful respektive fin pump nu då?MVH BosseBusOkay detta är siffror som respektive tillverkare har specificerat...Om de stämmer eller inte vet jag ju inte. Men jag förutsätter att de ligger i närheten av sanningen...
De s.k. finpumparna är inte några vinterpumpar i ordets rätta bemärkelse. Snarare bör de kallas vår- och höstpumpar. Vid riktigt kall väderlek så finns det knappast några som räcker till om man inte har ett helt gäng av den förstås.
Ert besinningslösa försvar för billiga kinapumpar är faktiskt rätt löjligt.Självklart är påkostade inverterpumpar med elektrisk expansionsventil betydligt effektivare än en billig on/off kappilärrörsvärmepump på rusta, om det råder inga tvivel.Det man som kund på en lågprisvärmepump skall vara medveten om är att man får en värmepump som fungerar sämre, främst vid "extrema" (Läs Svensk vinter) förhållanden än om man väljer en värmepump med mer avancerad teknik.Sen kan det naturligvis vara så att dessa billiga värmepumpar har ett berättigande på vissa platser och för vissa kunder, men att påstå att de skulle vara lika bra eller t.o.m som nu bättre än t.ex. Toshiba det är inte seriöst.Jag tycker att någon av er som sitter på en billig kinapump skall ta Coca-Colas erbjudande att få den uppmätt för olika förhållanden, det skulle tydliggöra det hela så mycket mer än att tjafsa om siffror från tillverkarna, då vi vet hur pass oseriösa vissa tillverkare kan vara.OM de verkligen vore bättre (eller ens i närheten lika bra) som en mer avancerad värmepump skulle någon av lågprisimportörerna garanterat ha betalt för ett SP-test.
Mmm, men man kan bara inte blunda för att mycket billiga produkter från Kina fortfarande håller en skrämmande låg kvalite, och man bör ha möjligheten att upplysa om detta i forumet.Jag har ännu inte sett en Kinesisk lågprispump (typ 4-6000 kr/st) som klarat av att hålla majoriteten av sina köpare nöjda i mer än 1-2 säsonger, min uppfattning baserar sig på de 10 000-tals inlägg jag läst i ämnet de senaste åren, och det står jag för.
Mmm, men man kan bara inte blunda för att mycket billiga produkter från Kina fortfarande håller en skrämmande låg kvalite, och man bör ha möjligheten att upplysa om detta i forumet.Jag har ännu inte sett en Kinesisk lågprispump (typ 4-6000 kr/st) som klarat av att hålla majoriteten av sina köpare nöjda i mer än 1-2 säsonger, min uppfattning baserar sig på de 10 000-tals inlägg jag läst i ämnet de senaste åren, och det står jag för.Undantag finns naturligvis, men generellt är det väldigt dålig teknik och kvalitet i många av dessa produkter fortfarande.Skall man generalisera när det gäller vilka länder som det levereras kvalitet från så kan jag räkna upp ett antal.TysklandJapanSverigeFinlandÖsterrikeSchweizKina finns inte på kartan när det gäller kvalitet.Seriositeten hos tillverkarna/importörerna när det gäller att specificera produkten och prestandan på ett adekvat sätt är dessutom ofta nära på kriminell i mina ögon.
Rickard, alla billiga pumpar är INTE ON/OFF pumpar! flertalet är av invertertyp samt oftast kompressor från större tillverkare, och "märkespumparna" är låångt ifrån felfria de heller! och mycket av det mörkas eftersom de har 3-5år garantier, vilket de billigare maskinerna saknar, dyrare pump, mer garantier..