Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft/vatten eller bergvärme? CTC eller Nibe?  (läst 1236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gibo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
luft/vatten eller bergvärme? CTC eller Nibe?
« skrivet: 18 mars 2010, 20:51:54 »
Jag har fått en offert på 153 000 på bergvärme (Nibe 1245), men har sett en annan leverantör för 30 000 billigare för CTC Eco Air.
Såg via energimyndighetens kalkyl att jag bara skulle tjäna 1500/år på att välja bergvärme före luft/vatten. Vad är skillnaden när det gäller driftsäkerhet? Är luft/vatten krångligare än bergvärme? Är CTC ett sämre märke än Nibe?
Jag bor i ett skärgårdshus från 1935 i Göteborgs skärgård, ca 25 000KVh, 130 kvm + biytor. Har elpanna, kaminer, vattenburet system idag.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: luft/vatten eller bergvärme? CTC eller Nibe?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 21:01:44 »
Jag skulle ta Nibe BV. LV är bra men eftersom du bor vid havet så är luften fuktig och du får fler avfrostningar än normalt. Detta ger mkt is och du tappar i effekt. Om du väljer LV ta en strl större pump än om du skulle valt BV.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: luft/vatten eller bergvärme? CTC eller Nibe?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2010, 09:18:44 »
Hej!
Ta in lite fler offerter om du kan, jag tycker inte något av alternativen är riktigt prisvärda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!