Hej, intressant forum Detta är mitt första inlägg.

I september satte vi in en IVT Greenline HT Plus C11 efter att vår rörmokare använt IVTs uträkningsprogram.
Sedan dess har pumpen gått 3035 timmar och den har dessutom gått 435 timmar på tillskott.
Jag tycker det verkar vara många timmar den gått på tillskott. För visso har det varit en extrem vinter för att vara Småland men efter att ha kollat runt med kompisar som också har värmepumpar kan jag konstatera att jag leder ligan beträffande tillskott Thumbsup. Med andra ord har pumpen gått 14% av tiden på tillskott vilket resulterar till goa´elräkningar

Min ena polare har ett lika stort hus som jag ock hans IVT har gått 70 timmar på tillskott på tre år.
Att ha i beaktning kan vara att vi bara är två vuxna i vårt hushåll, har haft i snitt 18 grader i huset i vinter och använder väldigt måttliga mängder med varmvatten.
När det har varit som kallast ute har vi dessutom stödeldat i vedpannan som också är kopplad till värmen i huset.
Vad är er åsikt om vår förbrukning? Perssons rör (har servicen på IVT i vår region) från Jönköping har nu varit här två gånger och kollat över det hela och säger att inget är fel. Jag har dock svårt att tro detta.
Har någon aver koll på vad en timmas tillskott kostar på vår typ av värmepump.
Då jag är helt grön på detta ber jag er ha förståelse för eventuella korkade frågor.