0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Planerar att skaffa en fet ackumulatortank för att köra vedeldning och solfångare mot.Funderar på att komplettera med en L/V-pump för att ha möjlighet att elda mindre periodvis, eller inte alls under höst/vår.Jag har sett att man kan sätta i en kondensorslinga i tanken, typ http://www.boroe.com/tankutrustning.php?typ=kondensorslinga&namn=BK15 och då uppstår lite funderingar;Betyder det alltså att man kan sätta upp en värmepump med endast utedel och koppla gasrören direkt till kondensorslingan i tanken ?Var får jag isåfall tag på en "lös" utedel ? jag hittar mest "paket" som innehåller värmeväxlare, cirkpump och ibland tank.Finns det någon fördel att ha en fristående värmeväxlare ?Jag tänker mig att en sådan pump inte behöver ha så avancerad styrning, start/stop baserat på en termostat i lagom höjd i tanken borde räcka.Jag tänker mig också att det är en relativt liten pump, inte dimensionerad att ensam klara hela värmebehovet på vintern. När det är kallt får man se den som "förvärmare" för vedeldningen.Jag bygger värmesystemet i stort sett själv, men tar hjälp när el och ev. gas till värmepump ska kopplas in.tacksam för synpunkter /Hannes
Köp en billig luft/luft pump och kasta bort innedelen. (eller använd den som fläktkonvektor med vatten från ack-tanken)
"Tipset är ändå att du kör mot tanken med värmebärare. Antingen via växlare på insidan vägg eller ut till utedelen"Vad menar du med värmebärare ? gas eller vatten ? Pratar vi fortfarande om att köpa en (billig) L/L-pump ?
ok, jag hade inte förstått att det fanns pumpar som hade vatten till utedelen, trodde att det alltid behövdes en innedel med värmeväxlare "från gas till vatten". Det låter ju iofs ganska smidigt (och frysrisken kan jag nog leva med, det kommer att bli väldigt kort sträcka utomhus)Men i och med att det går att köpa kondensorslinga till acktankarna så undrar jag ju hur man brukar använda dem.Det kanske är till bergvärme och/eller speciallösningar, och det inte finns ekonomi i att köra en enkel luftvärmepump till den. Jag tänkte ju att det skulle vara enkelt och billigt, typ att man slapp betala för större delen av innedelen med kolfilter och fjärrkontroll och annat lull-lull.
ok, lite offtopic utifrån min huvudsakliga fråga, men ang. min tanke om kort sträcka utomhus så tänkte jag mig att eftersom jag har tanken i källaren och pumpen i marknivå så borde jag kunna lägga slangen så att det blir lite självcirkulation om allt stannar. Om det bara är en kort bit (välisolerad) slang utomhus så borde det funka (så länge det är varmt i källaren/tanken förstås, men fryser det där så har jag större problem)Men det är klart, själva pumpen kanske leder bort betydligt mer värme än en välisolerad slangsnutt.Inte helt optimalt för skiktningen i tanken att cirkulera vattnet hela tiden, och inte helt optimalt för plånboken att ha en slinga till i tanken.Kanske en kreativ lösning med en gemensam slinga för solfångare och värmepump skulle vara nåt :-)
Som sagt, problemet blir avfrostningen. Den automatiken sitter i styren på innedelen (99% av fallen). Den måste du ha även om du bara kör pumpen ner till +3-4 grader.Sedan måste slingan vara dimensionerad så att vp:n kan bli av med all värme den producerar. Annars kommer den att stanna vilket ger korta gångtider på pumpen. Jag säger inte att det inte går. Men man behöver räkna ordentligt på det. Kanske även pilla med styren och programmet.Hoppas Ace eller någon av dom riktiga proffsen som sysslar med sådant här varje dag tittar in i den här tråden. Då kanske du får andra uppslag. /Raptor
Citat från: Raptor skrivet 15 mars 2010, 15:48:18Som sagt, problemet blir avfrostningen. Den automatiken sitter i styren på innedelen (99% av fallen). Den måste du ha även om du bara kör pumpen ner till +3-4 grader.Sedan måste slingan vara dimensionerad så att vp:n kan bli av med all värme den producerar. Annars kommer den att stanna vilket ger korta gångtider på pumpen. Jag säger inte att det inte går. Men man behöver räkna ordentligt på det. Kanske även pilla med styren och programmet.Hoppas Ace eller någon av dom riktiga proffsen som sysslar med sådant här varje dag tittar in i den här tråden. Då kanske du får andra uppslag. /RaptorSom redan nämnts så med en kondensorslinga som iofs fungerar som en solslinga dvs du har en direktväxling i tanken istället för att ha en mellanväxlare/ plattvärmeväxlare, MEN det krävs ju då en teknisk person som kan hantera både svetsen och vaccumpumpen MEN det är inte så krångligt att ta en L/L och slakta innedelen montera styret i en ny låda från Clas O eller Julle för att sedan montera givaren på röret med ett motstånd, då fungerar avfrostningen som "vanligt" och någon risk för frysning föreligger ju inte då, plus de faktum att det är en billigare lösning och man kan även alternera för fast och flytande kondensering
Finns en firma i Luleå som gör just detta, dom sätter styret + motorn till innerdelens fläkt i ett skåp (motorn till innerdelens fläkt ger ut pulser-tas den bort ger kortet felkoder), länk nedan.www.nbablulea.seVad jag har hört av folk i branschen anses det vara en viss risk med kondensering i en tank, då vibrationerna blir så kraftiga att lödningarna ev kan släppa efter ett tag, det kan bli upp mot 40 bars tryck i rören, slår då 4-vägaren till för avisning blir det ett duktigt tryckfall som får rören att svänga och har man plattvärmeväxlare så tycker dessa inte om kraftiga tryckändringar, så bygger du om en simpel L/L är detta den svåraste nöten-själva tryckväxlingen vid avisningen.Men jag håller tummarna för dig, vi behöver mer sidor på hemmabyggen.