0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tanken är ju att jag inte ska shunta ut något i radioatorslingan utan värma huset med kakelugnen. Huset är byggt 1991 och är 127 kvadratmeter stort med öppen planlösning och spisen i centrum.
Men gör inte pannan det själv?Höjer tempen för att ta bort legionela??
Testar nu att köra Nibe 410p med elpatronen blockerad. Har en panntemp på 50 grader i detta läge. Kanalen för kompressortemp visar att kompressorn ger 50 grader. Hur hög temp kan man maximalt förvänta sig ur denna kompressor?Min plan är att klara varmvattnet sommartid utan elpatron. Dessutom vill jag förlänga denna period genom att elda i min kakelugn. Hur stor del av året är det realistiskt att klara sig utan elpatronen enligt denna modell?Tacksam för svar.
gurravasa!Är det alltid billigare att köra 410p på enbart kompressor? Kompressorn går ju mycket men ska väl ge en vinst genom sin verksningsgrad.Att pumpen tar lång tid på sig att komma upp i rätt panntemp, vid t ex atappning av varmvatten, accepterar jag. Vi har inte större behov än att kompressorn verka räcka. Frågan är dock som sagt om man alltid kan utgå från att en blockerad elpatron sparar ström om man jämför med köra med både kompressor och elpatron.