0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Testar nu att köra Nibe 410p med elpatronen blockerad. Har en panntemp på 50 grader i detta läge. Kanalen för kompressortemp visar att kompressorn ger 50 grader. Hur hög temp kan man maximalt förvänta sig ur denna kompressor?
Även om tempen sjunker i pannan så verkar den hålla temperaturen i tappvattnet. Testade senast igår och den angav 27° eftersom det var -18 ute och det kylde lite väl mycket. I tappvattnet mätte jag dock upp 51° så den verkar hålla koll på den med elpatronen. Men jag är lite osäker eftersom den ju även tappar värme enligt displayen om mycket varmvatten tappas... Kanske testade jag för kort stund, men det blev kväll och ännu kallare ute så jag slog på patronen egen.
Legionella dör tydligen vid temperaturer över 50 ºC och min kompressor klarar f n att få upp vattnet till 55 grader utan stöd av elpatronen.
Citat från: Henry Fågeljazz skrivet 13 mars 2010, 14:47:20Legionella dör tydligen vid temperaturer över 50 ºC och min kompressor klarar f n att få upp vattnet till 55 grader utan stöd av elpatronen.60, annars var det rätt.
Följdfråga:Slits kompressorn mer eller mindre när den går längre cykler, (färre start och stopp)? Påverkas verkningsgraden positivt/negativt?