0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: PerJ skrivet 14 mars 2010, 09:48:43Räknade lite snabbt på de olika alternativen.Driftkostnad fjärrvärme 33 000 kr/år (känd kostnad)Service fjärrvärme 500 kr/år (uppskattad kostnad/risk)Investering värmepump 150 000 kr (känd kostnad)Service värmepump 1000 kr/år (uppskattad kostnad/risk)Avskrivningstid 15 årRänta på kapital 5%Elförbrukning inkl spets 15 000 kWh/år (uppskattad förbrukning)Elpris 1,15 kr/kWh inklusive överföring (vad är det verkliga elpriset?)Uppsäkring av huvudsäkring 16-25A Skattat till 1000 sek/årDetta ger en årskostnad år 1 för fjärrvärme 33 500 kr/år, värmepump 33 700 kr/årSen kan man alltid göra andra antaganden än ovan...PerJPerfekt Per. Det var den typen av kalkyl jag ville se. Jag anser trots lånade pengar att det kan vara ekonomi med bergvärme, trots att "martinw" har otroligt billig fjärrvärme. Jag har för mig att uppvärmningen av Fastigheten Nils Holgersson kostar över 75 öre/kWh i medel, för alla fjärrvärmekunder i Sverige 2009.Oavsett så ser jag en anledning att fundera på bergvärme. Speciellt då den kan bli billigare om några år, samt att den ger "gratis" komfort även på sommaren. Vill man bidra till bättre klimat, så finns en anledning till.
Räknade lite snabbt på de olika alternativen.Driftkostnad fjärrvärme 33 000 kr/år (känd kostnad)Service fjärrvärme 500 kr/år (uppskattad kostnad/risk)Investering värmepump 150 000 kr (känd kostnad)Service värmepump 1000 kr/år (uppskattad kostnad/risk)Avskrivningstid 15 årRänta på kapital 5%Elförbrukning inkl spets 15 000 kWh/år (uppskattad förbrukning)Elpris 1,15 kr/kWh inklusive överföring (vad är det verkliga elpriset?)Uppsäkring av huvudsäkring 16-25A Skattat till 1000 sek/årDetta ger en årskostnad år 1 för fjärrvärme 33 500 kr/år, värmepump 33 700 kr/årSen kan man alltid göra andra antaganden än ovan...PerJ
Om nu huset vi räknar på ligger i Vetlanda så är fjärrvärmen där till 95% producerad med biobränsle och deponigas. Skulle man installera bergvärme i denna fastighet så ökar CO2 utsläppen totalt sätt.PerJ
Köps el-energin till värmepumpen från ett kraftvärmeverk, så har värmepumpen endast 25% miljöbelastning i jämförelse med den värmekund som är ansluten till samma verk d.v.s. fyra värmepumpar kan köras med samma miljöpåverkan som en fjärrvärmekund.En värmepump i drift med el-energi från vatten, vind, våg, sol eller tidvattenkraft är energi till 100% CO2-neutral.
Citat från: Lexus skrivet 14 mars 2010, 12:10:15Köps el-energin till värmepumpen från ett kraftvärmeverk, så har värmepumpen endast 25% miljöbelastning i jämförelse med den värmekund som är ansluten till samma verk d.v.s. fyra värmepumpar kan köras med samma miljöpåverkan som en fjärrvärmekund.En värmepump i drift med el-energi från vatten, vind, våg, sol eller tidvattenkraft är energi till 100% CO2-neutral. Ovanstående är direkt fel. Det som händer är att när belastningen minskar i värmenätet så minskar också elproduktionen i kraftvärmeverket. Dvs tar man bort 3 kW värmelast i systemet så minskar kraftvärmeverkets elproduktion med i storleksordningen 1 kW.
Angående CO2, så är jag inte lika övertygad som dig. Vem har sagt att biobränsle är CO2-neutral. Vem vet om skogen suger upp all CO2, när det pumpas ut med stora mängder på ett ställe. Varför räknas inte de utsläpp som sker när bränslet ska förädlas d.v.s. motorsågar, mobila huggar, skogsmaskiner, flis/virkesbilar som transporterar bränslet. För att inte tala om importen sjövägen samt traktorer som tar emot grejerna på fjärrvärmeverket.
Citat från: PerJ skrivet 14 mars 2010, 12:42:25Citat från: Lexus skrivet 14 mars 2010, 12:10:15Köps el-energin till värmepumpen från ett kraftvärmeverk, så har värmepumpen endast 25% miljöbelastning i jämförelse med den värmekund som är ansluten till samma verk d.v.s. fyra värmepumpar kan köras med samma miljöpåverkan som en fjärrvärmekund.En värmepump i drift med el-energi från vatten, vind, våg, sol eller tidvattenkraft är energi till 100% CO2-neutral. Ovanstående är direkt fel. Det som händer är att när belastningen minskar i värmenätet så minskar också elproduktionen i kraftvärmeverket. Dvs tar man bort 3 kW värmelast i systemet så minskar kraftvärmeverkets elproduktion med i storleksordningen 1 kW. Vadå ta bort 3 kW? Hur tänker du?Jag jämför en fjärrvärmekund som hämtar 3 kW värmeenergi från det kraftvärmeverk som levererar 1 kW elenergi till en värmepump. Förklara varför mitt påstående är fel.Att värmepumpar hämtar sin energi från kolkondens är inget nytt, och märkligt att även en guldmedlem yttrar samma skröna.Elforsk skriver i sin rapport Marginalel och miljövärdering av el:"Miljövärderingsprincip förefaller ofta väljas för att passa det man propagerar för"Eftersom kolkondens är importerad el samtidigt som Sverige exporterar el, är det sagt att miljöpåverkan ska belasta det land energin är producerad.Man kan då tänka sig vid import av biobränsle, att fartygets avgaser belastar Sverige när fartyget passerar gränsen.
spillvärme från elproduktion
då man ersätter spillvärme från elproduktion med en värmepump
Fjärrvärmen är EJ nån spillprodukt, men olika i alla städer..