Jag står i valet och kvalet.
Dessa höga kostnader börjar få mig att fundera om det är värt att bo kvar i mitt gamla fina hus. Behöver därför lite hjälp med förslag på vad jag kan göra.
Har ett stort gammalt hus som drar hela 47.000 kwh i fjärrvärme varje år (+9000 kwh i el)
Totalt blir kostnaden ca 33k för fjärrvärmen och 12k för elen. Jag tycker detta är extremt saftigt.
Till sommaren byter jag fönsterbågar från 1+1 (2 enkelglas) till en 2 glas energi+argon kassett (får tyvärr inte plats med ett treglas). Mina förhoppningar är att detta minskar min förbrukning med 5000kwh (Realistiskt?). På vinden finns redan ganska mkt isolering, men det går kanske lägga på 10-15cm till (Gör detta skillnad?)
Fasaden är redan tillläggsisolerad på -80 talet (Tyvärr har jag en utbyggnad som inte är det, men det är inget jag orkar fixa just nu)
Dörrarna på huset är ganska dåliga och saknar tätningslister. Dessa ska jag helt byta ut. Jag hoppas kunna spara 1000kwh per år på detta (Egentligen inte ekonomiskt men det behöver göras)
Med andra ord kanske jag kan komma ner i 40-41.000 kwh efter mina åtgärder.
Pratade med fjärrvärmebolaget om solenergi, vilket är helt OK. Däremot tycker de man ska betala lite högre kostnader då. Fick en offert om solenergi på ca 100k vilket producerar 8000kwh. Känns heller inte riktigt bra...
Även fått offert på bergvärme. Skulle kosta ca 150 tusen för en 16w/2*150 meter. De räknar då med 15.000 kwh per år. Men jag misstänker att spetselen kommer bli dyr om det är -20 ute?
Finns det något alternativt jag missat. Eller får jag helt enkelt lära mig att leva med min höga förbrukning