0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Whoa! hade kanske i första hand tänkt att du mäter direkt på misstänkta förbrukare, kylskåp, spis, diskmaskin, tvättmaskin, VVB, pumpen.. inte i denna ordning dock.
In genom väster hand ut genom väster fot. >80mA = trolig DÖD.
.. typ värmepumpen, som är galvaniskt jordad i vattenledningen är det väl inte säkert att felströmmen går genom skyddsledaren, den kan väl lika gärna gå genom vattenrören?
Citat från: Paxmax skrivet 09 mars 2010, 15:37:28*ena handen i fickan*Kanske båda In genom väster hand ut genom väster fot. >80mA = trolig DÖD.
*ena handen i fickan*
Vi har problem med att jordfelsbrytaren löser ut utan uppenbar orsak, det händer några gånger per år. Jag har tittat på att skaffa en känsligt strömtång för att försöka mäta vad som orsakar problemet. Jag letade på ebay och hittade "UT201" den har upplösning 0,001A på AC ampere.Jag blev förvånad att hitta den på Jula för 399 inkl moms!Det är nog inten kvalitetsprodukt för det priset men det borde väl vara användbar i alla fall, jag skall nog köpa en nästa gång jag kommer till Jula. http://www.jula.se/tangamperemeter-ut201-127849http://www.batteryspace.com/prod-specs/UT201202Engmanual.pdf
Citat från: Olle61 skrivet 09 mars 2010, 12:59:31Vi har problem med att jordfelsbrytaren löser ut utan uppenbar orsak, det händer några gånger per år. Jag har tittat på att skaffa en känsligt strömtång för att försöka mäta vad som orsakar problemet. Jag letade på ebay och hittade "UT201" den har upplösning 0,001A på AC ampere.Jag blev förvånad att hitta den på Jula för 399 inkl moms!Det är nog inten kvalitetsprodukt för det priset men det borde väl vara användbar i alla fall, jag skall nog köpa en nästa gång jag kommer till Jula. http://www.jula.se/tangamperemeter-ut201-127849http://www.batteryspace.com/prod-specs/UT201202Engmanual.pdfHej!Har du en jordfelsbrytaren i centralen för alla säkringsgrupper? Jag valde att inte montera en gemensam jordfelsbrytare eftersom det finns risk att den löser ut t ex när man är bortrest och det kanske inte är så kul att komma hem till tinade frysar. I stället monterades individuella jordfelsbrytare på utvalda säkringsgrupper för t ex badrum, uttag i uterum etc. Det är svårt att gissa var man ska börja leta. Generellt tror jag att alla typer av värmeslingor i diskmaskin, vattenkokare m. fl. har läckströmmar till jord. Förmodligen har man alltid små jordströmmar till jord och det kanske är så att din jordfelsbrytare är på gränsen. En jordfelsbrytare för hela el-centralen eller avsedd för enstaka uttag löser vid en jordfelsström på 30 mA. Endast apparater med jordad kontakt eller 3-fas belastningar kan påverka jordfelsbrytare. När den löste ut får du försöka dra dig till minnes om du slog på någon speciell apparat. Jordfelströmmar i området mA går att mäta med dem flesta instrument. Ur brandskyddssynpunkt har man jordfelsbrytare som löser på 300 mA men då är man kanske inte själv i stånd att "casha" in försäkringen. Ur personsäkerhetssynpunkt är det inte fel att ha en jordfelsbrytare på 30 mA för hela centralen. Tanken är väl att en tinad frys är bättre än att man blir friterad. studssansun
Funkar den då? Vet att den min far har och även den min systers hus, fungerar ej.
Hej!Har du en jordfelsbrytaren i centralen för alla säkringsgrupper? Jag valde att inte montera en gemensam jordfelsbrytare eftersom det finns risk att den löser ut t ex när man är bortrest och det kanske inte är så kul att komma hem till tinade frysar. I stället monterades individuella jordfelsbrytare på utvalda säkringsgrupper för t ex badrum, uttag i uterum etc. Det är svårt att gissa var man ska börja leta. Generellt tror jag att alla typer av värmeslingor i diskmaskin, vattenkokare m. fl. har läckströmmar till jord. Förmodligen har man alltid små jordströmmar till jord och det kanske är så att din jordfelsbrytare är på gränsen. En jordfelsbrytare för hela el-centralen eller avsedd för enstaka uttag löser vid en jordfelsström på 30 mA. Endast apparater med jordad kontakt eller 3-fas belastningar kan påverka jordfelsbrytare. När den löste ut får du försöka dra dig till minnes om du slog på någon speciell apparat. Jordfelströmmar i området mA går att mäta med dem flesta instrument. Ur brandskyddssynpunkt har man jordfelsbrytare som löser på 300 mA men då är man kanske inte själv i stånd att "casha" in försäkringen. Ur personsäkerhetssynpunkt är det inte fel att ha en jordfelsbrytare på 30 mA för hela centralen. Tanken är väl att en tinad frys är bättre än att man blir friterad. studssansun
All elektrisk utrustning kan påverka en jordfelsbrytare helt beroende på felkälla, alltså inte bara -Endast apparater med jordad kontakt eller 3-fas belastningar kan påverka jordfelsbrytare - så här måste jag "rätta" sansun lite