0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har problem med att jordfelsbrytaren löser ut utan uppenbar orsak, det händer några gånger per år. Jag har tittat på att skaffa en känsligt strömtång för att försöka mäta vad som orsakar problemet. Jag letade på ebay och hittade "UT201" den har upplösning 0,001A på AC ampere.Jag blev förvånad att hitta den på Jula för 399 inkl moms!Det är nog inten kvalitetsprodukt för det priset men det borde väl vara användbar i alla fall, jag skall nog köpa en nästa gång jag kommer till Jula. http://www.jula.se/tangamperemeter-ut201-127849http://www.batteryspace.com/prod-specs/UT201202Engmanual.pdf
Vi har problem med att jordfelsbrytaren löser ut utan uppenbar orsak, det händer några gånger per år. Jag har tittat på att skaffa en känsligt strömtång för att försöka mäta vad som orsakar problemet. Jag letade på ebay och hittade "UT201" den har upplösning 0,001A på AC ampere.Jag blev förvånad att hitta den på Jula för 399 inkl moms!
Annars ta en vanlig multimeter och koppla in mellan jordsladd och jordpunkt och mät på multimeterns AC och DC.
Upplösningen säger inte så mycket om noggrannheten - Den är som bäst 4% i 2A mätområdet, dvs 80mA. Jordfelsbrytaren löser ut vid 30mA.
Citat från: purjo__ skrivet 09 mars 2010, 13:09:45Upplösningen säger inte så mycket om noggrannheten - Den är som bäst 4% i 2A mätområdet, dvs 80mA. Jordfelsbrytaren löser ut vid 30mA.Hur räknas noggrannhet/tolerans egentligen? Jag trodde nog att den var 4% av 30mA alltså 1,2mA felvisning.
Ja, det går ju faktiskt. Tack för tipset. För att se den samlade felströmmen skulle man i så fall bryta upp inkommande jord till jordskenan i centralen och lägga instrumentet i mellan. *ena handen i fickan*
Tänkvärt är att man skall nog vara behörig för denna typ av felsökning ... En behörg besitter kunskapen.
Citat från: MGKea skrivet 09 mars 2010, 16:06:21Tänkvärt är att man skall nog vara behörig för denna typ av felsökning ... En behörg besitter kunskapen.Precis. Han har dessutom dom rätta mätinstrumenten...
Citat från: purjo__ skrivet 09 mars 2010, 16:09:36Citat från: MGKea skrivet 09 mars 2010, 16:06:21Tänkvärt är att man skall nog vara behörig för denna typ av felsökning ... En behörg besitter kunskapen.Precis. Han har dessutom dom rätta mätinstrumenten...Vad vet jag ... vad menar du med rätta instrumenten?
Citat från: MGKea skrivet 09 mars 2010, 16:14:03Citat från: purjo__ skrivet 09 mars 2010, 16:09:36Citat från: MGKea skrivet 09 mars 2010, 16:06:21Tänkvärt är att man skall nog vara behörig för denna typ av felsökning ... En behörg besitter kunskapen.Precis. Han har dessutom dom rätta mätinstrumenten...Vad vet jag ... vad menar du med rätta instrumenten?En Banjo.Dom brukar även ha en tillräckligt känslig amperemätare och en isolationsprovare.
JEPP! *ena handen i fickan* så länge det finns ström i centralen.