0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ace skrivet 29 mars 2010, 21:33:49Citat från: 2000 skrivet 29 mars 2010, 21:07:54Citat från: ace skrivet 29 mars 2010, 20:50:36Citat från: Apan skrivet 29 mars 2010, 20:37:31samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.vad menar du ?Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....Nä..inte kan det väl vara möjligt att man ger sig in i en diskussion, för att glänsa med en massa kompletterande "proffs-info" som ingen ens bett om.... utan att ens veta hur delarna man pratar om benäms ...Kan det va så Men lite intresserad av vad den här ventiltalltiksvinkelinformationen innebär är man ju....Snälla APAN ge oss en källhänvisning till informationen om volvomotorernas stora ventilvinkel!
Citat från: 2000 skrivet 29 mars 2010, 21:07:54Citat från: ace skrivet 29 mars 2010, 20:50:36Citat från: Apan skrivet 29 mars 2010, 20:37:31samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.vad menar du ?Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....Nä..inte kan det väl vara möjligt att man ger sig in i en diskussion, för att glänsa med en massa kompletterande "proffs-info" som ingen ens bett om.... utan att ens veta hur delarna man pratar om benäms ...Kan det va så
Citat från: ace skrivet 29 mars 2010, 20:50:36Citat från: Apan skrivet 29 mars 2010, 20:37:31samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.vad menar du ?Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Citat från: Apan skrivet 29 mars 2010, 20:37:31samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.vad menar du ?Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.
samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
Blaser: Bilen gick inte dåligt! Jag märkte absolut ingenting. (Jag kör även snöskoter o Motorcykel)
Det han syftar på är förmodligen att ventilskaften har så stor lutning relativt cylinderns längdriktning (dvs som vanligt på 16V bensinmotorer och 8V s k hemi-motorer) att om kolv och ventil slår ihop så böjer sig ventilskaftet innan några svårare skador uppstår. Då kommer man undan med ett antal krökta ventiler och möjligen ventilstyrningar som har tappat formen längst ned om kamaxeln/kamaxlarna stannar, på kolvarna blir det bara obetydliga skrapmärken och krafterna blir aldrig så stora att andra delar i ventilmekanismen tar skada. De två gånger jag har varit med om kamremshaverier med åtföljande reparation - Citroën BX 16V '88 (samma motor som i Peugeot MI16-modeller från den tiden) där man hade missat ett kamremsbyte så remmen hade varit med 11 år och 16000 mil, dessutom väl inoljad större delen av tiden, samt Citroën GS '74 där en tidigare mek hade missat att dra åt muttern i vevaxeländen så att kamremshjulet kröp ut tills det kom utanför kilen - så har det bara varit att byta några ventiler. På BX:en var det samtliga avgasventiler som gick åt, på GS:en två av insugningsventilerna.
Kanske därför jag klarade mig med bara två krökta avgasventiler på min B200K som sitter i en Volvo 240. Tänkte inte på vinkeln mellan topp och ventiltallrik. Rörniten som höll kamdrevet hade skjuvats av. Nu går jag och våndas för min Golf IV -01 16-ventilare. 11000 mil så nog dags för kamremsbyte. Tacka vet jag Volvotraktorn.
Citat från: Apan skrivet 31 mars 2010, 09:18:33Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..Nu är det nog inte så enkelt att man bara hugger av och lägger till och har samma panna under 1000år. Man utvecklar. Har olika leverantörer. mm mm
Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..
Givetvis! Tror inte de limmar och kapar i motorblockerna, och självklart är det inte identiska, men grunden och mekaniken, andra styrsystem mm.
Citat från: MGKea skrivet 31 mars 2010, 09:30:34Citat från: Apan skrivet 31 mars 2010, 09:18:33Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..Nu är det nog inte så enkelt att man bara hugger av och lägger till och har samma panna under 1000år. Man utvecklar. Har olika leverantörer. mm mm FAKTA: De 4, 5 och 6- cylindriga motorer som togs fram till de nya modelserierna under 1990-talet (850, 40- 70- och 80-serien etc.) kommer från samma motorfamilj (Modular-engine) Utvecklare: Volvos utvecklingsavd. Leverantör: Skövdefabriken.Eftersom du saknar förmåga att använda Google har jag förberett en länk du kan använda:http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B52_engine.Och nej man hugger inte av cylindrar eller klistrar på nya hur som helst, men man har konstruerat dessa motorer så lika att det i stort sätt endast är antalet cylindrar skiljer dem åt. Detta spar naturligtvis mycket pengar i utvecklingskostnader. Man får tre nya motortyper till priset av en (nästan). Skillnaden mellan första 960-motorn och den som sattes i s80 T6 är så minimal att alla andra än du skulle kalla de för samma motor. Hoppas du kan släppa detta nu...Ang kamremmar har jag fått höra att på de tidigaste modellerna av ovanstående motorer, de som hade smalare kamrem, har volvo sänkt rekommenderat bytes intervall till 4500 mil.
Skit samma. Klart är att Skövde motorn anamats av Ford. Får se nu hur det blir i Kinesiskt regi.
Såg på " fifth gear" när de testade focus rs, den 5 cylindriga motorn plockad ur Mondeon sa de! Haha, de var saliga över motorljudet Ala Volvo 5' à ./A.