Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fÃ¥r man ner hc halten pÃ¥ bilen pÃ¥ ett enkelt sätt?  (läst 76571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
vad menar du ?
Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen dÃ¥)....eller vad  Sc:,h
Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.

Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...
Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Nä..inte kan det väl vara möjligt att man ger sig in i en diskussion, för att glänsa med en massa kompletterande "proffs-info" som ingen ens bett om.... utan att ens veta hur delarna man pratar om benäms ...
Kan det va sÃ¥   Sc:,h   Sc:,h

Men lite intresserad av vad den här ventiltalltiksvinkelinformationen innebär är man ju....

Snälla APAN ge oss en källhänvisning till informationen om volvomotorernas stora ventilvinkel!

Det han syftar pÃ¥ är förmodligen att ventilskaften har sÃ¥ stor lutning relativt cylinderns längdriktning (dvs som vanligt pÃ¥ 16V bensinmotorer och 8V s k hemi-motorer) att om kolv och ventil slÃ¥r ihop sÃ¥ böjer sig ventilskaftet innan nÃ¥gra svÃ¥rare skador uppstÃ¥r. DÃ¥ kommer man undan med ett antal krökta ventiler och möjligen ventilstyrningar som har tappat formen längst ned om kamaxeln/kamaxlarna stannar, pÃ¥ kolvarna blir det bara obetydliga skrapmärken och krafterna blir aldrig sÃ¥ stora att andra delar i ventilmekanismen tar skada. De tvÃ¥ gÃ¥nger jag har varit med om kamremshaverier med Ã¥tföljande reparation - Citroën BX 16V '88 (samma motor som i Peugeot MI16-modeller frÃ¥n den tiden) där man hade missat ett kamremsbyte sÃ¥ remmen hade varit med 11 Ã¥r och 16000 mil, dessutom väl inoljad större delen av tiden, samt Citroën GS '74 där en tidigare mek hade missat att dra Ã¥t muttern i  vevaxeländen sÃ¥ att kamremshjulet kröp ut tills det kom utanför kilen - sÃ¥ har det bara varit att byta nÃ¥gra ventiler. PÃ¥ BX:en var det samtliga avgasventiler som gick Ã¥t, pÃ¥ GS:en tvÃ¥ av insugningsventilerna.

Däremot blir det betydligt värre om ventilerna står i linje med kolvens längdriktning (som på t ex alla dieslar, XU 8-ventilsmotorer i Citroën och Peugeot, Ford OHC/CVH), då finns det ju inget som kan ge efter och böja sig utan antingen måste ventilen slå genom kolvtoppen eller också kommer något i ventilmekanismen att gå sönder vid ett kamremshaveri.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Blaser: Bilen gick inte dÃ¥ligt!   Jag märkte absolut ingenting. (Jag kör även snöskoter o Motorcykel)

Hörs eg otroligt, där har väl varit sÃ¥ mÃ¥nga fel att de tagit ut varandra  Thumbsup Annars brukar ju bilar gÃ¥ illa som tusan när luftmassemätaren l,ämnar in, de brukar även ta mkt bränsle.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Tack Torbjörn, vet att fransmännen är känsliga på kamremsbyten, brukar vara 5år/12000mil, men kan gå av strax före 5 år, trots endast 7-10000mil.

Även hört att Nissan har problem med 2 liters motorn som rasar, samt att vet av 2 st med passat 1.8t som havererat, volvomotor, tack.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!


Det han syftar pÃ¥ är förmodligen att ventilskaften har sÃ¥ stor lutning relativt cylinderns längdriktning (dvs som vanligt pÃ¥ 16V bensinmotorer och 8V s k hemi-motorer) att om kolv och ventil slÃ¥r ihop sÃ¥ böjer sig ventilskaftet innan nÃ¥gra svÃ¥rare skador uppstÃ¥r. DÃ¥ kommer man undan med ett antal krökta ventiler och möjligen ventilstyrningar som har tappat formen längst ned om kamaxeln/kamaxlarna stannar, pÃ¥ kolvarna blir det bara obetydliga skrapmärken och krafterna blir aldrig sÃ¥ stora att andra delar i ventilmekanismen tar skada. De tvÃ¥ gÃ¥nger jag har varit med om kamremshaverier med Ã¥tföljande reparation - Citroën BX 16V '88 (samma motor som i Peugeot MI16-modeller frÃ¥n den tiden) där man hade missat ett kamremsbyte sÃ¥ remmen hade varit med 11 Ã¥r och 16000 mil, dessutom väl inoljad större delen av tiden, samt Citroën GS '74 där en tidigare mek hade missat att dra Ã¥t muttern i  vevaxeländen sÃ¥ att kamremshjulet kröp ut tills det kom utanför kilen - sÃ¥ har det bara varit att byta nÃ¥gra ventiler. PÃ¥ BX:en var det samtliga avgasventiler som gick Ã¥t, pÃ¥ GS:en tvÃ¥ av insugningsventilerna.



Kanske därför jag klarade mig med bara två krökta avgasventiler på min B200K som sitter i en Volvo 240. Tänkte inte på vinkeln mellan topp och ventiltallrik. Rörniten som höll kamdrevet hade skjuvats av. Nu går jag och våndas för min Golf IV -01 16-ventilare. 11000 mil så nog dags för kamremsbyte. Tacka vet jag Volvotraktorn.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Kanske därför jag klarade mig med bara två krökta avgasventiler på min B200K som sitter i en Volvo 240. Tänkte inte på vinkeln mellan topp och ventiltallrik. Rörniten som höll kamdrevet hade skjuvats av. Nu går jag och våndas för min Golf IV -01 16-ventilare. 11000 mil så nog dags för kamremsbyte. Tacka vet jag Volvotraktorn.

K motorn (heron) är lite speciell
Den har nämligen ett cylinder huvud utan förbränningsrum och ventilerna sitter rakt ner mot kolven
Förbränningsrumet på dessa motorer är nämligen nerfrästa i kolvarna.

Hände likadant för mig när kamremmen gick av på min B230K
två krökta ventiler vad allt som jag behövde byta för att den skulle rulla igen (dock så vet jag att vevlagren fått sig en smäll eftersom den vid vissa varvtal knackade lite.)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Den äldre Vag 1.6 på 100hk 8v klarade sig, men blir ras på 16v motorn..kolla skicket på rem, Vag nämner inga år på sina remmar, bara kontroll vid service.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..

Nu är det nog inte så enkelt att man bara hugger av och lägger till och har samma panna under 1000år.
Man utvecklar. Har olika leverantörer. mm mm
 

FAKTA: De 4, 5 och 6- cylindriga motorer som togs fram till de nya modelserierna under 1990-talet (850, 40- 70- och 80-serien etc.) kommer från samma motorfamilj (Modular-engine) Utvecklare: Volvos utvecklingsavd. Leverantör: Skövdefabriken.
Eftersom du saknar förmåga att använda Google har jag förberett en länk du kan använda:http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B52_engine.
Och nej man hugger inte av cylindrar eller klistrar på nya hur som helst, men man har konstruerat dessa motorer så lika att det i stort sätt endast är antalet cylindrar skiljer dem åt. Detta spar naturligtvis mycket pengar i utvecklingskostnader. Man får tre nya motortyper till priset av en (nästan). Skillnaden mellan första 960-motorn och den som sattes i s80 T6 är så minimal att alla andra än du skulle kalla de för samma motor. Hoppas du kan släppa detta nu...


Ang kamremmar har jag fått höra att på de tidigaste modellerna av ovanstående motorer, de som hade smalare kamrem, har volvo sänkt rekommenderat bytes intervall till 4500 mil.
« Senast ändrad: 31 mars 2010, 16:54:39 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Givetvis! Tror inte de limmar och kapar i motorblockerna, och självklart är det inte identiska, men grunden och mekaniken, andra styrsystem mm.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Givetvis! Tror inte de limmar och kapar i motorblockerna, och självklart är det inte identiska, men grunden och mekaniken, andra styrsystem mm.
Jag tycker nog som du att man mycket väl kan använda uttryck som "hugga bort" och "plussa på" cylindrar, när de här motorerna för övrigt är så lika. De flesta förstår vad man menar...
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..

Nu är det nog inte så enkelt att man bara hugger av och lägger till och har samma panna under 1000år.
Man utvecklar. Har olika leverantörer. mm mm
 

FAKTA: De 4, 5 och 6- cylindriga motorer som togs fram till de nya modelserierna under 1990-talet (850, 40- 70- och 80-serien etc.) kommer från samma motorfamilj (Modular-engine) Utvecklare: Volvos utvecklingsavd. Leverantör: Skövdefabriken.
Eftersom du saknar förmåga att använda Google har jag förberett en länk du kan använda:http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B52_engine.
Och nej man hugger inte av cylindrar eller klistrar på nya hur som helst, men man har konstruerat dessa motorer så lika att det i stort sätt endast är antalet cylindrar skiljer dem åt. Detta spar naturligtvis mycket pengar i utvecklingskostnader. Man får tre nya motortyper till priset av en (nästan). Skillnaden mellan första 960-motorn och den som sattes i s80 T6 är så minimal att alla andra än du skulle kalla de för samma motor. Hoppas du kan släppa detta nu...


Ang kamremmar har jag fått höra att på de tidigaste modellerna av ovanstående motorer, de som hade smalare kamrem, har volvo sänkt rekommenderat bytes intervall till 4500 mil.

Suck. Baraför att bilen har fyra hjul sedan 1800-talet så betyder det inte att det inte skett någon utveckling. Ville bara klara göra att det finns så mycket annat i en motor än bara motorblocket och dess cylinder öppningar...

Skit samma. Klart är att Skövde motorn anamats av Ford. Får se nu hur det blir i Kinesiskt regi.

 
« Senast ändrad: 01 april 2010, 07:50:42 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur får man ner hc halten på bilen på ett enkelt sätt?
« Svar #100 skrivet: 01 april 2010, 10:16:39 »
Skit samma. Klart är att Skövde motorn anamats av Ford. Får se nu hur det blir i Kinesiskt regi.

Japp klart att de ska ha den bästa motorn i sina bilar
Titta pÃ¥ Focus ST (Volvo 2,5L LT) och Focus RS (Volvo 2,5L HT)  Thumbsup

Kineserna kommer nog att använda skövde motorer dom också.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Såg på " fifth gear" när de testade focus rs, den 5 cylindriga motorn plockad ur Mondeon sa de! Haha, de var saliga över motorljudet Ala Volvo 5' à.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
Såg på " fifth gear" när de testade focus rs, den 5 cylindriga motorn plockad ur Mondeon sa de! Haha, de var saliga över motorljudet Ala Volvo 5' à.

/A.

Ett ljud som jag tycker Volvo snodde ifrån Audi.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!