0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
Citat från: Apan skrivet 29 mars 2010, 20:37:31samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.vad menar du ?Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.
Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte.
Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...
Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Ja och NejDet beror på årsmodellTror det var 2001-2002 som man gick över till fasta tryckare för att klara avgaskraven i Kalifornien
Citat från: ace skrivet 29 mars 2010, 20:50:36Citat från: Apan skrivet 29 mars 2010, 20:37:31samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.vad menar du ?Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Citat från: 2000 skrivet 29 mars 2010, 21:07:54Citat från: ace skrivet 29 mars 2010, 20:50:36Citat från: Apan skrivet 29 mars 2010, 20:37:31samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.vad menar du ?Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....Nä..inte kan det väl vara möjligt att man ger sig in i en diskussion, för att glänsa med en massa kompletterande "proffs-info" som ingen ens bett om.... utan att ens veta hur delarna man pratar om benäms ...Kan det va så
och dom kräver täta oljebyten och inga höga varv med kall motor..... den var uppe i nästan maxvarv när det hände.
Citat från: MGKea skrivet 29 mars 2010, 19:40:08Citat från: 2000 skrivet 29 mars 2010, 17:44:38Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.Och vad var skillnaden ?http://www.v70r.com/forums/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=38
Citat från: 2000 skrivet 29 mars 2010, 17:44:38Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.
Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.
Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..