Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fÃ¥r man ner hc halten pÃ¥ bilen pÃ¥ ett enkelt sätt?  (läst 76767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Ja fy faen!  Efter att jag lämmnat in bilen för kontroll via instrument sÃ¥ visade sig att lamdan var paj.

Det hade väl varit okej om det hade stoppat där. Det visade sig att även luftmassamätaren också var paj
plus nån tomgångsnånting. Fick tag på en luftmassamätare via bildelsbasen för en tusing,men det kommer
ändå att ramla iväg alldeles för mycket pengar på den här gamla bilen.

Med facit ihand skulle jag ha sålt den som gör det självobjekt.

Kommer att byta till en s80 inom en snar framtid (01/02) synpunkter?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Enda riktigt svaga punkten är framvagnen,länkarmsbussningar, styr/spindelleder, och klassikern krängningshämmarstag, men mycket lätt att byta, men som vanligt är motor och växellåda skottsäkert.

Provkör noga, men har bilen gått runt 14-15' mil så är oftast detta bytt i framvagnen, samt kamrem är på 16' mil.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Köp en bil med kamkedja med skötta oljebyten. Kan iofsig vara svårt att hitta.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Serviceboken skall alltid vara komplett, och håller med om kamkedjan, men Volvo har långa intervaller, 16' mil/10år, och tror det är 18' mil på nya, samt relativt billigt att byta.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2443
  • Karma +5/-0
Kamkedjor ställer till minst lika mycket problem som kamremmar, men är betydligt dyrare att åtgärda eftersom det vanligen blir frågan om att byta både kedja, alla kedjehjul och diverse sträckare och glidskenor när det väl är dags. En ny kedja på slitna kedjehjul ger ofelbart ett malande missljud som hörs på långt håll. Även om det kanske är ganska sällsynt med totalhaverier pga att kamkedjan går av eller kuggar över, så kan man inte undvika att en sliten kedjetransmission ger dålig precision i ventiltiderna och/eller slammer och missljud. Det finns många fall där Saab-motorer har gått svårdefinierat ojämnt och halvdåligt, men efter byte av kamkedja med tillbehör har motorn blivit som ny. På äldre 900/9000 som hade en vanlig fördelare driven av ena kamaxeln kunde man koppla in en stroboskoplampa och titta på tändningställningsmärket under försiktigt gaspådrag, såg man att märket började fladdra vid vissa varvtal visste man att kamkedjan var på upphällningen. Men den felsökningsmetoden fungerar ju inte på modernare bilar där tändsystemet styrs av en givare vid vevaxeln.

Jag skulle istället vilja säga så här: var inte rädd för en motor med kamrem, men var noga med att hålla koll på eventuella oljeläckage i närheten av remmen. Om den inte är absolut fri från olja och fett så sjunker livslängden radikalt, jag vet av bilar som har haft ett lätt läckage från vevaxeltätningen vilket medförde att en ny kamrem havererade efter bara 3000 mil (bytesintervallet var 8000 mil på den motortypen). Se också till att det är gott om svängrum kring kamaxeltransmissionen så det går lätt och snabbt att byta rem utan alltför mycket svordomar och skrapade knogar. Sen är ju det allra bästa om motorn har så mycket frigång i förbränningsrummen att man inte riskerar att kolvar och ventiler slår ihop vid kamremshaveri. Detta gäller t ex de flesta "rödblock" Volvomotorer och en hel del av VAG-koncernens 8-ventilsmotorer. På 16V-motorer är det sällsynt, och på dieslar finns det ingen chans alls att de överlever ett kamremshaveri.

Vad jag vet om äldre S80 är mest bara rykten, men det lär finnas många sådana som är billiga pga att de drar kylvatten (man kan misstänka sprickor i topplock eller dålig topplockspackning). Detta tycks gälla alla Volvo med aluminiummotorer B52xx, alltså även t ex 850, S70/V70, 960, V90. Om luftmängdmätaren går sönder på en äldre S80 så levereras en förbättrad sådan som reservdel men den har inte exakt samma karaktäristik som den gamla och därför måste man samtidigt ladda upp ny programvara till motorstyrsystemet, det kan vad jag vet endast göras av märkesverkstad. Det följer med en lapp med den nya LMM där det framgår mer exakt i vilka fall programuppdatering är nödvändig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.

V90 har inte samma motor som S80/V70.

Kamremsbytet varierar att i från 7000-12000mil på en Volvo från 1999-2005.

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kamkedjor ställer till minst lika mycket problem som kamremmar, men är betydligt dyrare att åtgärda .......

Det här uttalandet är alldeles för fel för att låta stå oemotsagt.
Även om jag håller med om att slitna kamkedjetransmissioner kan vara ett problem så är det oändligt mycket vanligare med motorhaverier pga kamremsbrott än kedjebekymmer. Så när du säger att kedjor ställer till med "minst lika mycket problem som remmar" antar jag att du menar att problemet är lika stort när det väl uppstått. Att Saab aldrig lyckats få livslängd på sina kedjor säger väl mer om just Saab än om kedjedrift av kamaxlar. En BMW, Mercedes eller annan kvalitetsbil med kedjor ska vara bra misskött för att få problem innan 25 000 mil. Sen finns det ju naturligtvis enstaka undantag på vissa modeller. T ex spännarna på Jaguar v8 år 98-00.
Att konstruera som tex vissa Audi modeller där hela fronten på bilen måste flyttas fram för att byta kamrem eller som Rover/Honda V6 med tre remmar och nästan lika många dagars arbete att byta, borde vara belagt med spöstraff. Att man på de flesta Ferrari måste ta ur motorn för att byta rem/remmar (var 3000mil ) drabbar väl ingen fattig, men att det även förekommer på Fiat modeller är lite värre. Alfa Romeos rembyten är inte heller kul (dyrt och väldigt vanligt med haverier) På alla bilar med kamrem är ju det obligatoriska bytet alltid ett tänkbart bekymmer när man funderar på ett köp. Kan man lita på att remfaaan är bytt? På vissa bilmärken är det ju också förvånansvärt dyrt att byta. Och även om motorn inte alltid havererar vid ett brott så är det ju inte kul att bli stående... På en välskött bil med kedja behöver du inte fundera på detta.


Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.

« Senast ändrad: 29 mars 2010, 18:02:39 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Först vill jag säga att det var trÃ¥kigt att det var sÃ¥ mkt fel pÃ¥ bilen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, men om det nu har varit sÃ¥ mkt fel pÃ¥ den sÃ¥ mÃ¥ste den ju ha gÃ¥tt oerhört illa, när bÃ¥de luftmassemätare o lambda är kass sÃ¥ brukar bilen inte alls vara kul att köra och framförallt inte  kul att tanka :(

När det gäller kedja vs kamrem sÃ¥ är jag kluven, kamrem hÃ¥ller normalt LÄNGE men när den rasar är det väldigt dyrt och 25 000 mil pÃ¥ en motor idag är eg inte sÃ¥ "mycket" och dÃ¥ tror jag att jag föredrar kamrem dÃ¥ den alltid är "ny" pÃ¥ en välskött motor. Sedan finns det ju en del att önska när det gäller konstruktionen och platsen att byta den pÃ¥ kan mÃ¥nga ggr lämna mkt att önska, kör själv Audi med "löstagbar" front men sedan fÃ¥r man ju se till hut mÃ¥nga mil den gÃ¥r mellan bytena och slÃ¥r man ut det per mil sÃ¥ blir det ju inte sÃ¥ fantastiskt dyrt. Nu stÃ¥r jag i begrepp att köpa en Audi S6 lr SR6 och de är ju inte de billigaste i service  huvuddunk men en kul bil.

Jag har ju även L/V pump sÃ¥ jag är ju redan "idiotförklarad" av en del pÃ¥ forumet  *roflmao* nu hoppas jag att det gÃ¥r hem med ironi annars sÃ¥ fÃ¥r ni ju skälla pÃ¥ mig.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.

Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.


Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !

Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.


Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.

Och vad var skillnaden ?
http://www.v70r.com/forums/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=38
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 20:16:39 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.


Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.

Man blir ju alltid lite osäker när någon bestämt hävdar något, men är inte det exakt samma motor? Volvos "modul"-motorer startade 1990 i Volvo 960 med motor B6304F och är sedan i grunden samma motorer med fyra,fem eller sex cylindrar i alla modeller.
Undantaget dieslar från VW, V8 från Yamaha och en del andra motorer från både Mazda och ford som på senaste tiden letat sig ner i volvos motorrum. Från 2006 började man byta ut sexorna mot en kortare tillverkad av ford (SI6).
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 20:37:39 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

När det gäller kedja vs kamrem sÃ¥ är jag kluven, kamrem hÃ¥ller normalt LÄNGE men när den rasar är det väldigt dyrt och 25 000 mil pÃ¥ en motor idag är eg inte sÃ¥ "mycket"  

Visst har du rätt, men jag menade ju inte att 25 000 mil var någon övre gräns utan snarare en nedre. ;)
Dvs. man bör inte ha några som helst problem med kedjan under det och vanligen kan det fungera felfritt i det dubbla...
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 20:24:10 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Undantaget dieslar från vw

Nja vw dieslarna fans väl bara i 900 modellen och S80 den sk. TDI motorn ?

Sedan 2001 tillverkar man sina egna dieselmotorer på 2,4L
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Volvos 4-5-6 cylindriga motorer är modulmotorer, samma kamremmar på alla, Volvos nyare motorer har 16-18000mil/10år i intervall, samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.

Har då aldrig hört volvomotor som drar vatten, men äldre 5 cylindriga motorer har lätt att dra olja, som de gamla rödblockarna aldrig gjorde, trots mååånga mil..

Volvo hade även V.A.G diesel i S70/V70 några år i gamla karossen, lät som Scaniamotor och mycket problem.
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 20:41:17 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Undantaget dieslar från vw

Nja vw dieslarna fans väl bara i 900 modellen och S80 den sk. TDI motorn ?

Sedan 2001 tillverkar man sina egna dieselmotorer på 2,4L

Nja jag menade inte att alla dieslar var frÃ¥n VW. Men fans det inte en audi/VW turbodiesel  D5252T i 850, S/V70 och tidiga S80?


EDIT
APAN hann före. Men det där med att bara ventilhatten går av får han förklara lite tydligare!!!
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 20:51:53 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!