Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fÃ¥r man ner hc halten pÃ¥ bilen pÃ¥ ett enkelt sätt?  (läst 76579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är ingen bilmekaniker, men de bilar jag ägt är fullservade efter rek, vi hade en clio som en tändspole pajade på, sen for katten, med höga HC värden som följd, kom inte ihåg några värden.



Inte konstigt om katen lägger av om man kör med dålig tändspole. Tändspole kass = mkt oförbränt bränsle ut i katen som i stort sett brinner upp.

När det gäller det övriga problemet så byt katalysatorn så går CO-halten ner, köp på en universal på Biltema, de funkar helt utmärkt, byt olja o stift oxå så ska du se att bilen går igenom. Även om bilen har slitna tätningar i motorn så kommer den nya katen att hålla ganska länge under förutsättning att du inte har idiothöga värden (uppemot 1000) i HC-nivå.

Det här med att bilen "plötligt" börjar ta olja är inte heller ngt direkt konstigt, brukar hända när en bil som ofta går korta sträckor helt plötsligt får gå lite längre. Vid korta sträckor tar oljan upp ganska mkt oförbränt bränsle och kondens, detta är inget konstigt för det är ju det oljan ska göra (därför rekomenderas oljebyte men jämna intervaller, personligen kör jag aldrig över 1000 mil på ett oljebyte, den billigaste försäkringen för att hålla en motor i trim) När sedan bilen får ut och gå så att den blir riktigt varm o go så förångas det bränsle och den kondens som tagits upp av oljan och vips så tror folk att bilen plötligt har börjat att ta olja, när det eg bara är de föroreningar som oljan så tacksamt tagit upp tidigare.

Ace har ju skrivet det där med additiven i oljorna oxå

Känner ni ngn som har en SAAB 95 2,3 turbo som bara går korta sträckor (under 15 km) är jag ganska säker på att om Ni öppnar oljepåfyllningslocket ser en härligt grå emulsion i locket, detta händer mkt sällan om bilen får gå längre sträckor och definitivt om den får sträcka ut lite på Autobahn :)
« Senast ändrad: 08 mars 2010, 10:33:57 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
Jag har varit med om flera fall där högt HC men lambda och CO inom tillåtna gränser har berott på en halvdålig lambdasond.
En lambdasond som har många år på nacken blir ofta långsam, det tar tid innan den reagerar på att lambdavärdet i avgaserna ändras. Det gör att bränsleblandningen kommer att pendla kraftigt runt korrekt värde och under de perioder blandningen är för fet tar sig en del oförbränt HC genom katalysatorn. Däremot brukar inte CO påverkas särskilt mycket av detta och lambdavärdet ser också korrekt ut eftersom det är ett ganska långsamt medelvärde som avgasanalysatorn mäter.
Det bästa sättet att kolla detta är att mäta spänningen från lambdasonden med oscilloskop, när allt är i ordning så blir det en fyrkantvåg med ganska branta flanker. Om spänningen mer ser ut som en sinus eller "svävar" obestämt kring 0,5 V utan tydliga växlingar så är det hög tid att byta lambdasond.
Man bör förstås ha klart för sig att samma slags fel kan uppträda även med en frisk lambdasond om den inte är tillräckligt varm - t ex om den elektriska förvärmningen för lambdasonden inte fungerar eller om en trasig topplockspackning leder till att det följer med kylande vattenånga i avgaserna.

Om katalysatorn är dålig men allt annat i ordning så brukar både HC och CO bli höga, CO stiger inte nödvändigtvis över det tillåtna 0,5 % men det blir definitivt mer än 0,2-0,3 %. CO brukar ju ligga på 0-0,1 % på en katalysatorbil där allt är i ordning.
Om katalysatorn inte fungerar alls men allt annat är i perfekt skick så kan man vänta sig CO 0,5 - 1,5 % och HC 100 - 300 ppm. Är HC- eller CO-värdet högre än så beror det inte bara på katalysatorn utan då finns det fler fel också.

En annan orsak till högt HC-värde är om motorn av någon anledning inte får samma bränsleblandning på alla cylindrar. T ex om någon spridare är igensatt eller läcker eller om motorn drar tjuvluft som bara berör någon enstaka cylinder (läckande bromsservo, trasiga vakuumslangar, dåliga O-ringar mellan spridare och insugningsrör, skadad packning mellan insugningsrör och topplock).

Om man ska "köra ren" en motor för att få bort bränsle som har lagrat sig i motoroljan eller för att ge en ny syntetolja chansen att lösa upp avlagringar som har fått t ex kolvringar att becka fast så hjälper det inte att "köra rally" en kort stund. Min erfarenhet är att det krävs åtminstone 2 timmars sammanhängande körning utan att stanna så länge att motorn hinner kallna, för att en sådan sak ska lyckas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Co är väl endast hur förbränningen är? Har väl Inget att göra med katten.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Nu har jag besiktat efter byte av olja och filter.

Det blir min 5 besiktning.

Döm om min förvåning då Hc halten har blivit högre! Även CO halten var för hög nu,de var den inte för 6 dagar sen.

Nu låg HC halten på 355 mot tidigare 295 Co 2500 0,5 (0,3)

Måste nog vara tändningsfel. (men jag märker då ingenting)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
Nu har jag besiktat efter byte av olja och filter.

Det blir min 5 besiktning.

Döm om min förvåning då Hc halten har blivit högre! Även CO halten var för hög nu,de var den inte för 6 dagar sen.

Nu låg HC halten på 355 mot tidigare 295 Co 2500 0,5 (0,3)

Måste nog vara tändningsfel. (men jag märker då ingenting)

GÃ¥r motorn perfekt jämnt pÃ¥ tomgÃ¥ng eller kan man märka nÃ¥gon "oregelbundenhet"? Om problemet är att nÃ¥gon cylinder fÃ¥r avvikande bränsleblandning (se mitt inlägg frÃ¥n i mÃ¥ndags) sÃ¥ brukar man, om man lyssnar noga, kunna höra pÃ¥ avgasljudet pÃ¥ tomgÃ¥ng att nÃ¥got inte är riktigt som det ska.  Om lambdasonden börjar vara lÃ¥ngsam sÃ¥ kan man i en del fall märka lÃ¥ngsamt pendlande tomgÃ¥ng, nu har väl den här BMW:n tomgÃ¥ngsstabilisering som försöker motverka detta men det kanske kan märkas en tendens ändÃ¥. Säkrast sättet att konstatera detta är dock, som sagt, att mäta med oscilloskop pÃ¥ lambdasondssignalen.

Om det vore ett tändningsproblem borde man märka misständningar tydligt, kanske inte vid tomgång men i varje fall om man segdrar på fullgas vid mycket lågt varvtal.

Ytterligare en sak som kan orsaka högt HC-värde är om något är igensatt i vevhusventilationen (slangar, strypventiler, oljeavskiljare, filter etc) eller om t ex någon backventil är trasig eller felkopplad.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Eller katalysatorn!! Är det inte bättre att lämna in bilen? Än och byta och greja och besikta 5-10ggr innan den går igenom, annars har plåtpriset gått upp nu!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Ja jag får nog krypa till korset och lämmna in skrället!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
När infaller körförbudet?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
På onsdag så det hastar en smula.

När man har besiktat flera ggr efter 2mån så har man bara 1 vecka på sig att repa.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja jag får nog krypa till korset och lämmna in skrället!

Byt katen så går den igenom, inte mkt högt HC och då lambda är bra så är det katen till 100%
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Det blir väl katterna  (2 st)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det blir väl katterna  (2 st)

Ja där är 2 på den jag, ja då är det båda om det inte går att bygga ihop systemet på ngt sätt, tänk bara på att de ska sitta så nära motorn som möjligt för att de ska bli fort varma.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hör av dig så vi vet hur det vart..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
Har du mätt på signalen från lambdasonden än? Kopplat in en avgasanalysator även före katalysatorn och kollat om det överhuvudtaget är någon skillnad på CO och HC före respektive efter den?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!