0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Håller absolut med! Solenergi är beroendeframkallande.Jag tittar också lite åt solcellshållet. Har idag solpaneler för varmvatten men skulle vilja komplettera med solceller. Tyvärr är de allt för dyra för mig än så länge.Jag vet inte hur den inverter du tittat på fungerar men de jag tittat på är endast för en fas. Det betyder att om du förbrukar energi på de andra två faserna så får du ingen energi från solcellen. Mvh Håkanwww.walltorp.net
Roligt att få liite feedback.Jasså man får inte ansluta dessa inverter med stickpropp, men det borde ju vara lagligt att ansluta den som fast?? Men får man inte modifiera en kontakt ansluten anläggning till fast?Kollade just in egenel sidan och där menade dom att man måste göra ett skillt uttag som är menat att mata in el på, men läser man på elsäkerhetsverkets broschyr så står det inget om detta. Vilka inverter kan man använda då som är lagliga?Blir nog att kolla med det lokala elverket och se vad de har för åsikter?Håkan: ett 300 Watts anläggning ligger på ca 13´000kr, 500Watts ca. 19000kr men dessa är med Steca inverter och har stickpropp.
Förstår helt klart att ingen vill ha spänning i trådarna när det inte borde finnas men är lite fundersam hur dom kan vara förbjudna i Sverigen men godkända i resten av Europa ex. England, Tyskland mm.
HejDet finns ett skäl till varför det inte är tillåtet med stickpropp och att anläggningen måste vara fast installerad på egen grupp. Skälet är elsäkerhet!med stickpropp riskerar du att ta i spänningsförande delar som har hög spänning och därmed livsfarligt. Att det måste ligga på egen grupp beror på att i annat fall får du vid ett fel i anläggningen (eller delar som ligger på samma grupp) för hög kortslutningseffekt (för hög ström) när du både har elnätet som matar felet från gruppcentralen och från den elproducernde enheten strömmen från solanläggningen kommer inte säkringen känna av.Håkan
Citat från: Stolle skrivet 06 mars 2010, 12:47:09HejDet finns ett skäl till varför det inte är tillåtet med stickpropp och att anläggningen måste vara fast installerad på egen grupp. Skälet är elsäkerhet!med stickpropp riskerar du att ta i spänningsförande delar som har hög spänning och därmed livsfarligt. Att det måste ligga på egen grupp beror på att i annat fall får du vid ett fel i anläggningen (eller delar som ligger på samma grupp) för hög kortslutningseffekt (för hög ström) när du både har elnätet som matar felet från gruppcentralen och från den elproducernde enheten strömmen från solanläggningen kommer inte säkringen känna av.HåkanDå borde det ju vara lagligt om man kopplar in det på egen grupp med fast inkoppling, då har man ju frångått båda problemen??Lade in en beställning på 700W solceller idag så man får se vad man skall göra med dom om man inte kan koppla in dom direkt i elnätet? På ett eller annat sätt måste det ju gå för hur fungerar annars de anläggningar som redan finns idag, är alla olagliga?
Lade in en beställning på 700W solceller idag
Citat från: kbyskog skrivet 08 mars 2010, 11:59:28Lade in en beställning på 700W solceller idag vart köpte du från ?har du någon länk till den produkt du köpt ?