Nja, du kan nog likna den med en bordsfläkt när det går på fläktläge 2 (jag kör med auto fläkt och då kör den oftast på 2:an möjligen en kort stund på 3:an efter en avfrostning).
Fläktläge 1 hör du inte ens (20-21 db). Men då sprids inte heller varmluften långt.
Fläktläge 2 låter ungefär som en bordsfläkt av normal storlek som går på lägsta varv.
Fläktläge 3 låter ungefär som en bordsfläkt av normal storlek som går på mellan till hösta varv.
Fläktläge 4 låter ungefär som en bordsfläkt av normal storlek som går på högsta till turbo varv.
Nu ska jag väl säga att det här med hur man uppfattar ljudnivån är väldigt relativt till vad man är van med och vad man kan acceptera.
Varken jag eller frugan tänkter på att det låter något. Men å andra sidan så har vi småbarn och då är det ju inte direkt tyst hemma.
Lyssnar man så hör man fläkten. Lyssnar man inte efter den så hör man den inte. Eller om vi säger som så. Kan man sova med en moraklocka som säger tick tack och plingar varje halv / hel timme så störs man inte av fläkten det minsta.
Jag tror det kan vara större risk att man störs av luftflödet än ljudet beroende på placering.
Nu vet jag att det är många här som absolut inte rekomenderar placering i vardagsrummet. Och de kan nog ha helt rätt de också.
Det är upp till var och en hur lätt man störs av ljud.