0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 16:16:44Citat från: Raffen skrivet 18 februari 2010, 16:09:54Hej Hokanp! Självklart så läcker de naturligtvis, förr eller senare. Har mkt svårt att tro att det används snabbkopplingar inom flygindustrin för några vitala och viktiga funktioner på maskinerna ivf. Har själv tillbringat en viss tid inom flygvapnet och det enda man hade snabbkopplingar till där var väl inom tryckluft och påfyllning av syrgas då möjligtvis. Mvh Raffen.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13474.msg133656#msg133656Ja nu tyckte du väl att du fick till det va Ztrindberg! Ja det stämmer väl det att jag har kommenterat Rustas Atlaspumpar och QC-kopplingar en gång i tiden, men jag får väl försvara mig med att det var ett helt spontant uttalande efter att ha varit i ett Rustavaruhus och kollat lite på deras pumpar av ren nyfikenhet och i stundens ingivelse, och man hade alldeles för lite på fötterna ang detta på den tiden. Sen skall jag också erkänna att jag har faktiskt aldrig sett en Atlaspump i drift någonstans alltså, ej heller någon dylik pump som har suttit uppe och senare blivit utbytt som med många andra pumpar av olika skräpfabrikat. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 februari 2010, 16:09:54Hej Hokanp! Självklart så läcker de naturligtvis, förr eller senare. Har mkt svårt att tro att det används snabbkopplingar inom flygindustrin för några vitala och viktiga funktioner på maskinerna ivf. Har själv tillbringat en viss tid inom flygvapnet och det enda man hade snabbkopplingar till där var väl inom tryckluft och påfyllning av syrgas då möjligtvis. Mvh Raffen.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13474.msg133656#msg133656
Hej Hokanp! Självklart så läcker de naturligtvis, förr eller senare. Har mkt svårt att tro att det används snabbkopplingar inom flygindustrin för några vitala och viktiga funktioner på maskinerna ivf. Har själv tillbringat en viss tid inom flygvapnet och det enda man hade snabbkopplingar till där var väl inom tryckluft och påfyllning av syrgas då möjligtvis. Mvh Raffen.
Sen skall jag också erkänna att jag har faktiskt aldrig sett en Atlaspump i drift någonstans alltså, ej heller någon dylik pump som har suttit uppe och senare blivit utbytt
Hej Ztrindberg! Nej faktiskt så har jag aldrig sett en Atlaspump i drift som jag nämnde tidigare, har du gjort det Ztrindberg?? Jag har bara sett Atlaspumpar i Rustavaruhus, däremot har jag sett en del andra olika skräppumpar i drift. Javisst jag har skrivit mkt i många olika trådar och du får gärna leta upp lite gamla inlägg om du tycker att det tillför något till någon mer än dig själv Ztrindberg. Skall kanske nämna att jag tycker ivf att Atlas skall ha lite heder av att de uppriktigt och ärligt på en förfrågan om det går att ta isär och flytta en Atlaspump med QC-koppling svarade omg "Nej" Inte med mindre än att isf man tar ut en kyltekniker och vacuumsuger anläggningen igen. Detta till skillnad från övriga skojare som försäljare och importörer av andra QC-pumpar som helt oriktigt påstår att det går att flytta pumparna när man vill och hur många ggr som helst. Mvh Raffen.
Inte en enda Ztrindberg, jag tog bara initiativet och tog reda på ordentligt hur det ligger till med den saken egentligen eftersom detta med att flytta QC-pumpar diskuterades i en tråd för en längre tid tillbaka sedan, men att dessa pumpar inte går att ta isär, flytta och trycka ihop igen som en del tror och dessutom helt felaktigt informerar om det kände du väl till sedan tidigare antar jag?? Detta eftersom alla QC-pumpar är avsedda för att endast monteras ihop vid ett enda tillfälle, tar man isär dem så rekommenderas det att man tar ut en kyltekniker för en ny vaccumsugning och ev påfyllning av mera gas. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 19 februari 2010, 01:29:49Inte en enda Ztrindberg, jag tog bara initiativet och tog reda på ordentligt hur det ligger till med den saken egentligen eftersom detta med att flytta QC-pumpar diskuterades i en tråd för en längre tid tillbaka sedan, men att dessa pumpar inte går att ta isär, flytta och trycka ihop igen som en del tror och dessutom helt felaktigt informerar om det kände du väl till sedan tidigare antar jag?? Detta eftersom alla QC-pumpar är avsedda för att endast monteras ihop vid ett enda tillfälle, tar man isär dem så rekommenderas det att man tar ut en kyltekniker för en ny vaccumsugning och ev påfyllning av mera gas. Mvh Raffen. Den här argumentationen med om det går att koppla isär pumpar med QC kopplingar, koppla ihop igen eller ej förlorade Du ju redan 2008 Raffen! Det går nämligen utmärkt!http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21416.20En av många fördelar med värmepumpar utrustade med QC-kopplingar av god kvalitet typ Marker-Spanner är att de går att koppla isär och flyttas med full bibehållen funktion. Utmärkt om du skall tapetsera om, renovera, måla om, eller pröva pumpen på annan plats utan att kalla in en kyltekniker... Sist men inte minst är denna koppling bra att ha när pumpen tjänat ut och skall skrotas. Koppla isär och kör till lämplig kommunal återvinninsanläggning som ibland tar ut en avgift.All gas kvar i det hermetiskt tillslutna systemet... Det är denna egenskap, per definition enligt eu-förordning om växthusgaser, som gör att dessa pumpar kan och får liksom kylskåp idriftsättas av var och en som anser sig ha nödvändig kännedom om hur det går till. (Lite som med att byta glödlampa, eller byta propp i en elcentral mm)
Utmärkt om du skall tapetsera om, renovera, måla om, eller pröva pumpen på annan plats utan att kalla in en kyltekniker...
All gas kvar i det hermetiskt tillslutna systemet... Det är denna egenskap, per definition enligt eu-förordning om växthusgaser, som gör att dessa pumpar kan liksom kylskåp idriftsättas av var och en som anser sig ha nödvändig kännedom om hur det går till. (Lite som med att byta glödlampa, eller byta propp i en elcentral mm)
http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Du-som-anvander-och-hanterar-kyl--luftkonditionerings--och-varmepumpsutrustning-som-innehaller-F-gaser/Privat/"Det betyder alltså att det inte krävs certifikat för att installera utrustning som levereras ihopsatt och färdig att användas, som exempelvis kylskåp.""Om kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustningen innehåller mindre än 3 kg köldmedier behöver man inte göra en årlig läckagekontroll. Om utrustningen innehåller 3 kg eller mer köldmedier krävs en årlig läckagekontroll. Som privatperson behöver man inte rapportera resultatet av kontrollen till tillsynsmyndigheten."Vanligt är i förordningar att man först har allmänna krav och sedan detaljerade undantag.Krav är att man skall vara certifierad.Undantaget är för hermetiskt tillslutna enheter under 6 kgKrav är läckagekontrollUndantaget är hermetiskt tillslutna under 6 kg,Undantagna är också alla under 3 kghttp://www.naturvardsverket.se/upload/06_produkter_och_avfall/fluorerade_vaxthusgaser/Du_som_anvander_kyl/stationar/F-gas_teknisk_kyla_stat.pdfHuruvuda QC kopplingar är att anse vara en hermetisk del eller inte är står inte i förordningen.Ett förtydligande från EU nivå vore bra för Naturvårdsverket att luta sig mot.Kan sedan inte låta bli:http://www.hydrocarbons21.com/files/news/China-final-Korrektur.pdfTyskarna stoppar in 2 milj Euro för att lära världens största värmepumpstillverkare, Kinesiska Gree 70 milj pumpar per år, att använda R290. Lite oväntat.
Enligt en kille som jag talat med, med firma, som tidigare monterat /demonterat värmepumpar med snabbkoppling så har de slutat med detta nu, det hände för ofta att det inte blev tätt vid demontering, med risk för personskada som följd. (läckande gas under högt tryck)De har nu slutat med dessa pumpar.