0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
håller med ORAKLET.En längre slang kanske ger 1-2 grader varmare brine, men dessa extra grader kan man aldrig tjäna igen i pengar då de endast ökar verkningsgrad och avgiven effekt marginellt.
Eftersom jag har upptäckt att det var jag som först använde ordet oseriöst i den här tråden vill jag förtydliga att det jag tyckte var oseriöst var påståendet att en Thermiapump skulle klara kortare slang än andra fabrikat. Det syftade inte på markslingans längd. Jag tycker fortfarande att det var ett oseriöst påstående av samma anledning som jag då skrev. Alla pumpar klarar förresten några minusgrader på KBin men sådana borrhål är inte det mest ekonomiska alternativet på sikt i mellansverige och söderut. Hur det förhåller sig med markslingor vet jag inte. Däremot tycker jag inte det är oseriöst i sig att offerera en kort markslinga eller ett grunt borrhål om man gör klart för kunden vad han får. Det skiljer inte så mycket i kostnad över pumpens livslängd om man hamnar +-15 % fel på borrhålsdjupet. Det är ett flackt optimum vars minimivärde dessutom beror på framtida elpris, vilken ränta man vill ha på pengarna man plöjer ner i marken och avskrivningstid. Det är först efter några decennier som man vet vad som var rätt resultat. 200 meter när programmet säger 135 m, då tycker jag att man har passerat gränsen för det seriösa. 150 meter inkluderar en i mitt tycke rimlig säkerhetsmarginal om den inte redan finns i programmet. I mitt fall så är det t.ex. berg i dagen 40 meter norr om huset. Berg på 60 cm djup söder om huset. Där jag ville ha borrhålet norr om huset visade det sig vara 7 meter lera ovanpå berget.