svar till patrik o rabalder.
ta tex en vanlig 7w låg energi lampa. märk effekten 7 w står för vad jlus röret drar inte vad kompletta lampan drar !
vi har upmätt som max värde på en 7 w lampa 34 w förbrukning. sedan när denna blir gammal så drar den ännu mer då tänd donet går in o håller den lysande. tänk logist.....tänd en lågenergi lampa låt den lysa tex 1 timma. känn på lampan !! om du tillför 7 w är det omöjligt att den skall bli så varm att du nästan bränner dig av 7 w.
sedan det som är mest obehagligt..

. dessa lampor = lysrör skapar något som kallas övertoner på ditt elnät. övertonerna får din elmätare att registrera förbrukning som inte finnes.

. varför var man så vänlig o snabb att sätta in dessa nya elmätare ?? joo för att de gamla med snurr skivan inte registrerade övertoner.
varför ökade el förbrukningen för de flesta av oss efter bytet ?? frågar man el bolaget så var det för att din gamla mätare inte var kalibrerad rätt !
nu påstår jag inte att det endast är lysrören som ställer till detta .massor av utrustning i hemmet med trafo skapar dessa övertoner. du kan tillomed få övertoner från din granne som registreras som förbrukare på din elmätare.
finnes en del kluriga människor som tagit fram övertons filter för hushåll ! såg tex för ca 2 år sedan ett repotage om en finsk kille som utvecklat detta o byggde detta i asien.sändes på svt. nu uppköpt o nerlagt projekt. varför

tänk om vi alla kunde få helt lagligt ta betalt för något som inte förbrukas . jag gissar att det är ofantliga summor det rör sig om.
gissar att jag får skit för detta men jag har titel o certifikat som oberoende energirådgivare så jag måste få ur mig detta.