0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Läser ni...Coolixtråden.? Dom flesta verkar nöjda med sin investering och hjälper varandra på ett positivt sätt. Det verkar vara allt annat än "skräp".
Luftreningen kan man nog stryka från listan, är nog mest psykiskt./A.
Själva lufteningen kanske är mer psykisk, men att en luftvärmepump förändrar inneklimatet är tveklöst sant, så fort man värmer med två olika värmekällor får man en annorlunda upplevelse av värmen och innemiljön.På samma sätt som elradiatorer anses orsaka torr luft (vilket naturligvis är nonsens) så kan man säkert också uppleva att luftvärmepumpen ger en "friskare" luft.Den statiska eleltricitet som bildas när luften passerar kondensorn kan säkert orsaka att små partiklar i luften lättare klumpar ihop sig och faller till golvet, så alldeles oavsett filter och liknande misstänker jag att luftvärmepumpen som sådan kan ge en mer dammfri miljö inomhus.
Blir ganska mycket damm i dessa filter, har för övrigt aldrig kollat in Nocrians system för detta filterrengöringssystem./A.
Det här med "fulpumpar" och "finpumpar" får väl vägas mot dess användningsområden också?Zibro-pumpen i mitt garage värmer upp det betydligt billigare än kupévärmaren jag hade där förut. Och den bullrar t.o.m. mindre. Jag räknar med att ha "tjänat in" pumpen innan garantin har gått ut, så vad kan bli fel i den investeringen? Sen är ju frågan om jag skulle ha valt en sådan om det var aktuellt med lvp även i bostaden.. Antagligen inte, men jag är kluven där. I en bostad så spelar ju faktorer som design, ljudnivå, luftrening etc. in betydligt mer och då får man som regel börja kolla åt finpumparna. Med högre COP och förhoppningsvis längre hållbarhet så går det ju att räkna hem en sådan också. Annars så tänker jag mycket på faktorer som miljö. Det borde rimligtvis behövas ungefär lika mycket råvaror och transporter oavsett ful- eller finpump, och vad är då bäst? En bra pump håller länge och behöver inte ersättas lika ofta som en dålig. Men samtidigt så går utvecklingen på det området framåt, så frågan är ju..Det kommer alltid vara så att det finns både billiga och dyra grejer, och tur är väl det. Allt beror på vad man prioriterar och är villig att betala extra för. Vi har lagt ca 75.000 kr bara på stereoanläggningar här hemma, trots att vi kunde ha köpt något billigt på ElGiganten eller OnOff som också hade spelat musik.Våra bekanta skakar såklart bara på huvudet, tills de kommer hit och sätter sig ner och finlyssnar... Men så är det ju; bra grejer kostar och ger oftast ett mervärde. Billiga grejer får förhoppningsvis jobbet gjort, men utan något extra så att säga.
Tur man provat alla då, och valde rätt, ibland
Citat från: larryd skrivet 19 februari 2010, 11:05:50Läser ni...Coolixtråden.? Dom flesta verkar nöjda med sin investering och hjälper varandra på ett positivt sätt. Det verkar vara allt annat än "skräp".Läs gärna tråden om Chunlan, såg positivt ut där också första året, och kanske en bit in på andra....Jag känner en med Chunlan, den gick i typ 2.3 säsonger.
Citat från: Rickard skrivet 19 februari 2010, 11:44:13Citat från: larryd skrivet 19 februari 2010, 11:05:50Läser ni...Coolixtråden.? Dom flesta verkar nöjda med sin investering och hjälper varandra på ett positivt sätt. Det verkar vara allt annat än "skräp".Läs gärna tråden om Chunlan, såg positivt ut där också första året, och kanske en bit in på andra....Jag känner en med Chunlan, den gick i typ 2.3 säsonger.Läs gärna tråden om Panasonic E9DKE/H16 oxå...skrevs mycket positivt om den när den lanserades. Två år senare var nästan alla bytta.Appropå fin och fulpumpar....