0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 15:57:37Citat från: MGKea skrivet 18 februari 2010, 15:55:41Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 15:52:41De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.Om felen på de svindyra pumparna står för merparten av statistiken så skulle det vara kul om någon som är drabbad gör sig till känna. Eller kolla själv i trådarna med problem på de olika märkena? det ger ju en indikation iaf. Annars så finns det statistik hos försäkringsbolag att inhämta.Citat: "- Det är en rejäl förhöjning av anmälningar. Många har köpt billigare maskiner som inte är anpassade efter svenska förhållanden, säger Hans Frank, skadecontroller på Länsförsäkringar."
Citat från: MGKea skrivet 18 februari 2010, 15:55:41Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 15:52:41De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.Om felen på de svindyra pumparna står för merparten av statistiken så skulle det vara kul om någon som är drabbad gör sig till känna. Eller kolla själv i trådarna med problem på de olika märkena? det ger ju en indikation iaf. Annars så finns det statistik hos försäkringsbolag att inhämta.
Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 15:52:41De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.Om felen på de svindyra pumparna står för merparten av statistiken så skulle det vara kul om någon som är drabbad gör sig till känna.
De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.
Förresten så såg jag senast i dagens informationsblad från Ö&B att de sålde Zibro SC-1226-pumpen med QC-anslutning med texten "enkel att installera" kostade 5990:- kr och normalpris 7990:- kr.
Jo, men de flesta billiga maskiner kostar ju inget för försäkringsbolagen...
Ja det är väl samma sak med alla försäljare och importörer av de här olika slags skräppumparna att de både direkt och indirekt uppmanar folk till att installera dem själva och dessutom far med oriktig information. Här ett ex på rena struntpratet ur SVD:s artikel citat: Fredrik Bohman, produktansvarig på Jula som säljer sin billigaste pump för 5 999 kronor och skriver ut att den är "enkel att installera", har en helt annan bild. - Det här har varit en marknad som haft lite skyddad verkstad. Vi kommer in och konkurrerar med i stort sett samma produkter, men håller nere priserna. Våra pumpar är också Nordenanpassade, säger han. På nätforum diskuterar många hur man installerar sin pump själv för att slippa installatörskostnader. Men Fredrik Bohman menar att Julas formulering inte är riktad till konsumenten. - Vi menar att den är snabb att installera för en montör, vilket gör att det blir billigare. Men det kan bli aktuellt att vi förtydligar detta. Lagen är ganska ny även för oss och dessutom svårtolkad. Slut citat. Man kan väl härmed bara utgå ifrån att alla de som säljer de här olika slags skräppumparna på sina egna premisser och felaktiga informationer och annonseringar och inte ser till att dessa pumpar blir korrekt och lagligt installerade gör sig egentligen skyldiga till medhjälp till brottslig handling och skulle självklart åtalas om det vore något drag i våra tafatta myndigheter. Förresten så såg jag senast i dagens informationsblad från Ö&B att de sålde Zibro SC-1226-pumpen med QC-anslutning med texten "enkel att installera" kostade 5990:- kr och normalpris 7990:- kr. Mvh Raffen.
Citat från: purjo__ skrivet 18 februari 2010, 16:03:52Jo, men de flesta billiga maskiner kostar ju inget för försäkringsbolagen...5999 - 1500 = 4499kr i handen ...
Ja det ett ett grovt lagbrott att skriva i en annons att något är enkelt att installera. Huga. Och allt vad lobbyister säger och skriver ska vara lag!Skyddad verkstad, ja nog är dyrpumps-tillverkarna rädda att mista pengar, konstigt vore det annars.
Citat från: MGKea skrivet 18 februari 2010, 16:10:40Citat från: purjo__ skrivet 18 februari 2010, 16:03:52Jo, men de flesta billiga maskiner kostar ju inget för försäkringsbolagen...5999 - 1500 = 4499kr i handen ... Garnatin då? Jag har hittils inte sett nån på forumet som har haft problem att få sin billiga pump utbytt på garantin om den inte är alltför gammal.5999 - 1500 = ny pump i handen. 0 kr för försäkringsbolaget.
Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 16:12:14Ja det ett ett grovt lagbrott att skriva i en annons att något är enkelt att installera. Huga. Och allt vad lobbyister säger och skriver ska vara lag!Skyddad verkstad, ja nog är dyrpumps-tillverkarna rädda att mista pengar, konstigt vore det annars.Enkel att installera .. men att säga att man får det, är att föra med osanning. Inge bra!
Nja det är väl inte bra om något säger att kunden själv SKA installera. Dock var det ju inte så i annonsen. Om det är olagligt eller ej finns det ju inget klart besked om, bara en tolkning men sak samma.Att försöka lägga ord i någon annas mun är inte bra det heller.Absolut inget fel att ange att pumpen är lätt att installera, inte heller säga att man KAN göra det själv dock så ska ju givetvis inte en säljare uppmana eller föreslå att man gör det själv.Anledningen till att det SKA finnas möjlighet till att göra det själv är ju att det håller konkurans igång och det blir svårare att hålla för höga priser vilket gynnar slutanvändaren.Självklart ska det ju genom oberoende tester visas att "vanlig" ihopkoppling och snabbkoppling släpper ut lika lite vid montering.Om nu ett företag skulle montera pumpar med snabbkoppling, då skulle dom förlora mycket av inkomsterna vid montering då det går så mycket fortare att montera ihop och det vore väl idiotiskt om företag ville tjäna mindre pengar......
Nu verkar det ju inte vara något hål över nordpolen ... så jag skiter i vilket.
Citat från: MGKea skrivet 18 februari 2010, 16:35:42Nu verkar det ju inte vara något hål över nordpolen ... så jag skiter i vilket.ha ha härligt uttryckt Kan väl nästan hålla med lite.Dock så är det väl bra om man med snabbkopplingar får fler valmöjligheter?Jag har alltid varit av den meningen att jag själv vill välja och bestämma så mycket det går.Det finns grymt mycket saker man kan köpa som först är olagliga om man använder dom. Det ska vara MITT val om jag gör det eller inte.Som lobbyisterna jobbar så vill dom ju ha bort snabbkopplingar från marknaden helt, dvs en valmöjlighet mindre och enklare att hålla samma priser (höga) rakt över.
Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 16:41:28Citat från: MGKea skrivet 18 februari 2010, 16:35:42Nu verkar det ju inte vara något hål över nordpolen ... så jag skiter i vilket.ha ha härligt uttryckt Kan väl nästan hålla med lite.Dock så är det väl bra om man med snabbkopplingar får fler valmöjligheter?Jag har alltid varit av den meningen att jag själv vill välja och bestämma så mycket det går.Det finns grymt mycket saker man kan köpa som först är olagliga om man använder dom. Det ska vara MITT val om jag gör det eller inte.Som lobbyisterna jobbar så vill dom ju ha bort snabbkopplingar från marknaden helt, dvs en valmöjlighet mindre och enklare att hålla samma priser (höga) rakt över.Tycker det inte såg så himla svårt ut att kona ... Monteringspriset brukar omfatta lön, firmabil, försäkringar, arbetskläder, verktyg och kunskap mm ... Vad är det för fel med att ta betalt? Tänk om du själv jobbade gratis?
timpenningen ligger nog på ca 500 + moms.Var kostar en Kyltekniker 2500kr/h?