0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 17 februari 2010, 13:47:58Fokusförskjutning pågår! Lobbyorganisation "Reder ut begreppen" i det här fallet SVEP... i den snart helt reklamintäktsberoende "oberoende media" som rapporterar okritiskt och lydigt...."Rekordmånga luftvärmepumpar har havererat under den kalla vintern. Det kan bli en dyr affär för hemmafixare som köpt en billig pump och installerat den själv.."......men inte reparerar väl dessa "märkesreperatörer" dom billigare pumparna ?Troligtvis inte i någon större utsträckning nej. Det finns ju lite installatörer här. Får se vad de ev. har att bidra med i frågan. Fast risken är väl att det blir rel. tyst då denna artikel (till skillnad mot ROT-artikeln) är åt "rätt" håll.
Fokusförskjutning pågår! Lobbyorganisation "Reder ut begreppen" i det här fallet SVEP... i den snart helt reklamintäktsberoende "oberoende media" som rapporterar okritiskt och lydigt...."Rekordmånga luftvärmepumpar har havererat under den kalla vintern. Det kan bli en dyr affär för hemmafixare som köpt en billig pump och installerat den själv.."......men inte reparerar väl dessa "märkesreperatörer" dom billigare pumparna ?
De billiga kinapumparna byts på garanti och installeras av kunden, så den kostnaden finns ju inte...
Citat från: purjo__ skrivet 17 februari 2010, 17:48:40De billiga kinapumparna byts på garanti och installeras av kunden, så den kostnaden finns ju inte...Nej just det. Har du läst artikeln för övrigt (första posten)?
Fokusförskjutning pågår! Lobbyorganisation "Reder ut begreppen" i det här fallet SVEP... i den snart helt reklamintäktsberoende "oberoende media" som rapporterar okritiskt och lydigt.Det finns inget belägg för artikelns påståenden i Folksams undersökning med rubriken "Alarmerande kvalitetsbrister på nya värmepumpar"http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/varmeguiden/alarmerandebristerDet finns inte heller något belägg för att vinterns rekord artade ökning av havererade värmepumpar handlar om egeninstallerade billigare värmEpumpar:"Rekordmånga luftvärmepumpar har havererat under den kalla vintern. Det kan bli en dyr affär för hemmafixare som köpt en billig pump och installerat den själv.."Det är mao bara nys! Att rekordmånga värmepumpar havererat och att försäkringsbolagens kostnader ökat lavinartat är däremot sant. Och att installatörerna jobbar för högtryck med reparationer i vinter är säkert också sant, det vittnar ju många inlägg på detta forum om att det är långa väntetider på reparationer om man överhuvudtaget kommer fram till kundtjänsterna, men inte reparerar väl dessa "märkesreperatörer" dom billigare pumparna ? ...
Jo det har jag.
Och vad tror ni att de som har dessa fulpumpar och som t.ex drabbas av detta fenomen gör?? citat: 9. Förlust av köldmedel och/eller läckage på grund av felaktig anslutning/bortkoppling av enheter täcks inte av de garantivillkor som gäller för denna produkt. Slut citat Jo tar med all säkerhet kontakt med sitt försäkringsbolag!!
Citat från: purjo__ skrivet 17 februari 2010, 18:54:58Jo det har jag.Det blev nog lite missförstånd. Vi verkar ju ha samma syn på detta (tror jag).
Journalisten själv bor i hyreshus i Hägersten och lär därför knappast ha egen erfarenhet av luftvärmepumpar, han är också kritiserad i många andra artiklar och har inte varit på Svd särskilt länge.
Skall jag fortsätta
När jag köpte min Zibro-pump på ÖoB så nämndes det inget om att det skulle vara olagligt eller krävas specialverktyg om jag planerade att installera den själv.Garantin jag fick var på två år, precis som på vilken kaffebryggare eller hundranittioåttakronorsskruvdragare som helst..
Jag reagerade också över att det inte gick att kommentera artikeln.. Synd! Den innehåller flera saker som borde korrigeras.