Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ROT AVDRAG  (läst 6859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT AVDRAG
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2010, 18:57:55 »
e-mail gÃ¥r fort om nÃ¥gon svarar  ;)

Vet inte om jag kan kalla det problem men om man har mycket ärenden så skulle det underlätta om man skötte detta när det passar bäst för en själv och då gärna med något automatiskt svar i retur som bara anger "beviljat" eller "icke beviljat"
Kan bara delge min Ã¥sikt och det finns nog andra Ã¥sikter om detta  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ROT AVDRAG
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2010, 19:00:09 »
Vet inte om jag kan kalla det problem men om man har mycket ärenden så skulle det underlätta om man skötte detta när det passar bäst för en själv och då gärna med något automatiskt svar i retur som bara anger "beviljat" eller "icke beviljat"

Det vore väl OK, eller t om bra iom att uppgifterna ändå lämnas ut.
« Senast ändrad: 18 februari 2010, 19:03:00 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT AVDRAG
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2010, 19:14:41 »
Gör du en stor kreditkontroll frÃ¥n nÃ¥got av dom av bolagen som tillhandahÃ¥ller kreditupplysningar fÃ¥r man nästan ut skostorleken pÃ¥ kunden men dessvärre inte vetskap om kunden har utnyttjat hela ROT avdraget eller inte  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ROT AVDRAG
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2010, 19:24:42 »
Gör du en stor kreditkontroll frÃ¥n nÃ¥got av dom av bolagen som tillhandahÃ¥ller kreditupplysningar fÃ¥r man nästan ut skostorleken pÃ¥ kunden men dessvärre inte vetskap om kunden har utnyttjat hela ROT avdraget eller inte  ;)

Sverige i ett nötskal.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: ROT AVDRAG
« Svar #19 skrivet: 05 mars 2010, 18:59:56 »
Fick brev från Skatteverket idag att jag får tbx 2500 på skatten :)
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ROT AVDRAG
« Svar #20 skrivet: 06 mars 2010, 22:04:20 »
Jag fick min bekräftelse på att mitt ROT-avdrag gick igenom cirka 1 mån efter installation, ett brev på posten.

Citat ur brevet:  ;)

Bäste skattebatalare!

Vi vill härmed berätta att det ROT-avdrag du ville göra gick alldeles utmärkt för sig och med tanke pÃ¥ all den höga skatt du betalat genom Ã¥ren är du välkommen Ã¥ter  Thumbsup

Ps: Ser redan nu att du kommer fÃ¥ tillbaka en hel del pÃ¥ skatten, även i Ã¥r  studs

Mvh Skattemyndigheten  *vinkar*

Ungefär sÃ¥ stod det i brevet, plus lite siffror och annat.  *roflmao*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ROT AVDRAG
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2010, 16:08:33 »
Gör du en stor kreditkontroll frÃ¥n nÃ¥got av dom av bolagen som tillhandahÃ¥ller kreditupplysningar fÃ¥r man nästan ut skostorleken pÃ¥ kunden men dessvärre inte vetskap om kunden har utnyttjat hela ROT avdraget eller inte  ;)

ROT är inte något tillsvidare! Kreditupplysningsfirmorna kan nog köpa in dessa uppgifter också. Men jag kan inte förstår hur "ROT" skall kunna påverka kundens betalningsförmåga.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT AVDRAG
« Svar #22 skrivet: 08 mars 2010, 16:19:28 »
Vet inte riktigt vart du vill komma MGKea men jag ville gärna ha information om kunden har utnyytjat hela sitt ROT avdrag eller inte.
Är det helt utnyttjat finns det ingen ide att skicka in pappren till skatteverket och få avslag och då skicka ytterliggare en faktura till kunden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ROT AVDRAG
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2010, 12:46:19 »
Vet inte riktigt vart du vill komma MGKea men jag ville gärna ha information om kunden har utnyytjat hela sitt ROT avdrag eller inte.
Är det helt utnyttjat finns det ingen ide att skicka in pappren till skatteverket och få avslag och då skicka ytterliggare en faktura till kunden.

Då skall man väl kontakta skatteverket. Kreditinfobolagen har oftas ingen koll på annat än skulder och tillgångar samt ev anställning.

Det är det här som jag tycker är systemfelet. Kunden skall själv begära ersättning från Skattemyndigheten så är ju problemet ur världen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT AVDRAG
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2010, 13:39:24 »
Nu får du nog läsa från början MGKea, jag har väl inte påstått att kreditbolagen skulle ha koll på ROT avdragen !!!!
Däremot så får man väldigt mycket andra uppgifter från kreditbolagens upplysningsinfo
Jag ville ha ett lätt sätt att fÃ¥ reda pÃ¥ om ROT avdraget var uttnyttjat till fullo eller inte samt om perosnen co söker  och fastigheten är beviljad för ROT avdrag.

Jag har flera gÃ¥nger skrivit att jag vill ha det som det var innan dÃ¥ kunden själv ansökte om ROT avdrag i deklarationen men den tiden är nog dessvärre förbi  huvuddunk
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ROT AVDRAG
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2010, 14:25:14 »

Jag tror att uppgiften nästan kan hämtas ut av vem som hellst pÃ¥ skatteverket. Men vill man veta skall man inte maila.... Ställde en frÃ¥ga per mail i november om nya kassaregisterlagen ... fick svar i februari ...  :'(

MVH
Magnus
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT AVDRAG
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2010, 14:53:05 »
Det jag önskade var någon typ av inloggning av mitt företag för att då direkt få besked när jag knappar in personnummer, fastighetsbeteckning samt sökt belopp och då bara ett enkelt svar med BEVILJAT eller AVSLAGET oavsett tid på dygnet.

Hux flux kanske den tjänsten kommer  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ROT AVDRAG
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2010, 15:42:24 »
Det jag önskade var någon typ av inloggning av mitt företag för att då direkt få besked när jag knappar in personnummer, fastighetsbeteckning samt sökt belopp och då bara ett enkelt svar med BEVILJAT eller AVSLAGET oavsett tid på dygnet.

Hux flux kanske den tjänsten kommer  :)
Det skulle ju vara kanon!
 FrÃ¥gan var uppe pÃ¥ infomötet jag var pÃ¥ med skatteverket ang. ROT, men det var tydligen nÃ¥gon juridisk aspekt som omöjligjorde den lösningen.
Konstigt ifs när slutliga skatten är en offentlig uppgift....
Stort att man kan beställa utbetalning via inloggning nu iaf  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ROT AVDRAG
« Svar #28 skrivet: 12 mars 2010, 15:45:38 »
Det jag önskade var någon typ av inloggning av mitt företag för att då direkt få besked när jag knappar in personnummer, fastighetsbeteckning samt sökt belopp och då bara ett enkelt svar med BEVILJAT eller AVSLAGET oavsett tid på dygnet.

Hux flux kanske den tjänsten kommer  :)

Problemet är intergritetslagarna, datainspektionen etc. Men om det nu skall vara så som det är idag så får faktiskt Skatteverket fixa någon lösning på problemet.

Pratade med en kund i byggbranchen som råkat ut för att det blev strul med kunden när det inte fanns täckning för ROT-avdrag...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!