0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag använder den beskrivna rumstermostaten. Den är mycket oexakt. Gå på SMO 10.Min lilla 6:a räcker ej för att hålla stugan varm när det är minus 10 grader. Vår /höst är den för stark.
Jag är inte proffs på Nibe...men om du har 17 lågvärmeraddar så har du mycket mer än 100l vatten i systemet. Kanske det tredubbla. Du behöver cirka 80l/kW. Har du dessutom elräkningar på 5.000kW/vintermånad, så får du inget problem med många stopp/start under vinterhalvåret. Möjligen får du ställa upp start/stoppdiffen något på senvåren. Ingen volymtank tycker jag. Men det går ju att komplettera senare.Antar att sommarhalvåret kör du bara FLVP (för varmvattnet)? 10kW modellen sparar kanske 15-20kr/kompressordriftstimme eller kanske 3.000kWh en kall vintermånad. 8kW modellen spar litet mindre (kanske 10%) genom att det är få dagar du behöver mer än 8. Men dom 500 till 1000kWh/år skall ju betala priskillnaden mellan 8 och 10kW modellerna.
Citat från: larryd skrivet 15 februari 2010, 12:24:47Jag är inte proffs på Nibe...men om du har 17 lågvärmeraddar så har du mycket mer än 100l vatten i systemet. Kanske det tredubbla. Du behöver cirka 80l/kW. Har du dessutom elräkningar på 5.000kW/vintermånad, så får du inget problem med många stopp/start under vinterhalvåret. Möjligen får du ställa upp start/stoppdiffen något på senvåren. Ingen volymtank tycker jag. Men det går ju att komplettera senare.Antar att sommarhalvåret kör du bara FLVP (för varmvattnet)? 10kW modellen sparar kanske 15-20kr/kompressordriftstimme eller kanske 3.000kWh en kall vintermånad. 8kW modellen spar litet mindre (kanske 10%) genom att det är få dagar du behöver mer än 8. Men dom 500 till 1000kWh/år skall ju betala priskillnaden mellan 8 och 10kW modellerna.Precis,Sommarmånaderna eller rättare sagt när det är varmare än +8 så räcker FLVP:n till för både varmvatten och värme utan el. Men nu när det är kallt är det lagom muntert.En sak jag grubblar på är om man skall ha en värmeväxlare eller om man våga köra vatten ut till pumpen. Blir det strömavbriott är det ju en viss risk för sönderfysning..
Citat från: calle77 skrivet 15 februari 2010, 12:46:43Citat från: larryd skrivet 15 februari 2010, 12:24:47Jag är inte proffs på Nibe...men om du har 17 lågvärmeraddar så har du mycket mer än 100l vatten i systemet. Kanske det tredubbla. Du behöver cirka 80l/kW. Har du dessutom elräkningar på 5.000kW/vintermånad, så får du inget problem med många stopp/start under vinterhalvåret. Möjligen får du ställa upp start/stoppdiffen något på senvåren. Ingen volymtank tycker jag. Men det går ju att komplettera senare.Antar att sommarhalvåret kör du bara FLVP (för varmvattnet)? 10kW modellen sparar kanske 15-20kr/kompressordriftstimme eller kanske 3.000kWh en kall vintermånad. 8kW modellen spar litet mindre (kanske 10%) genom att det är få dagar du behöver mer än 8. Men dom 500 till 1000kWh/år skall ju betala priskillnaden mellan 8 och 10kW modellerna.Precis,Sommarmånaderna eller rättare sagt när det är varmare än +8 så räcker FLVP:n till för både varmvatten och värme utan el. Men nu när det är kallt är det lagom muntert.En sak jag grubblar på är om man skall ha en värmeväxlare eller om man våga köra vatten ut till pumpen. Blir det strömavbriott är det ju en viss risk för sönderfysning..Det har diskuterats tidigare här på forumet. Tydligen tål utedelen att frysa. Dock är det kanske inte så praktiskt att behöva tina upp den med fläktar, varmvatten, etc efter ett strömavbrott.Sen kan man ju alltid diskutera huruvida det är bra för tekniken att den fryser...
Nu är jag inte riktigt med, på vilket sätt kan den tåla att frysa...?
Citat från: calle77 skrivet 15 februari 2010, 13:06:24Nu är jag inte riktigt med, på vilket sätt kan den tåla att frysa...?Den här pumpen verkar ha klarat det iallafall: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29553.msg284755#msg284755Jag har även sett andra trådar på forumet där man spekulerer i huruvida utedelen tål frysning eller inte. Det tyngsta argumentet verkar vara att ingen hittils verkar ha råkat ut för sänderfrysning...
ja har en Euronom polaris 16 kw med 500 liter ack tank. Behöver inte tillsatsel fören under -20 grader.