0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förutom en ev punkterad diffspärr kan det också finnas risk att du har något läck i ditt spirorör typ hål från popnit eller dylikt.Du skrev att röret först går horisontellt för att sen gå rätt upp vertikalt till någon typ av skorsten på taket, om vi då tänker oss -15 ºC kall avluft som pumpas ut här är det mycket troligt att väder o vind uppe vid skorstenstoppen fäller ut vatten med hjälp av det kalla spirot och ev "kineshatt", kondensen rinner ner alt fastnar/fryser fast mot det kalla spirot för att sen värmas upp och rinna nedåt när pumpen stannat och då ev läcka ut någonstans i det horisontella planet och fukta ner din isolering.Jag skulle nog precis som andra skrivit försöka få bort denna kondensfara om du nu kan fixa utblåset rätt ut genom någon källarvägg så du slipper den vertikala matningen, kolla samtidigt om det går att fixa en lutning å röret så att ev kondens kan rinna ut åt något håll där du säter ett T-stycke med doslock och en slang mot närmsta avloppsbrunn eller hink.
Hm..nu är jag inte riktigt med.om det läcker ut luft som är -15 ºC så är det inte denna som kondenserar...tvärt om sjunker RF:en på denna luft när den värms upp.kondensavloppet är väl lika onödigt.. det är ju inte den kalla luften på insidan som kondenserar ut... utan tvärt om den varma luften utanför röret som kommer i kontakt med den nedkylda kanal-ytan och kondenserar ut.eller missförstod jag ditt inlägg helt ?
Röret går nästan helt horisontalt 3 meter från flvp:en och gör sedan en krök och sedan ca 4,5 meter ca vertikalt genom övre våningen, genom vind och ut på taket. Jag kan förbättra isoleringen i den vertikala delen genom att öppna innertaket men det är ännu svårare att komma åt den vertikala delen då det går bakom en mellanvägg bakom kökskåp m.m.
OK, armaflex inget krav från vår leverantör av vår vämepump nu när jag ringde dem. Men de hr bara installerat 10-15 comfortzonevara min och en annan har problem.En annan fråga, kan jag köra värmepumpen trots dyngsur isolering i väntan på att jag isolerar om?