0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så det blev KBIn (GT10) -0,8 och KBUt (GT11) +0,5 till slut. Hur skall man tolka det?
Kollade en del radiatorer också. Använde en tempmätare från Clas Olsson som kanske inte är så exakt men det verkar som vi har en del radiatorer med i princip samma framledning som retur. Är inte riktigt med på vad det innebär att de kortsluter flödet och varför pumpen får jobba mer då? Om den får tillbaka samma temp som den skickade ut borde den väl inte behöva jobba alls? (Ursäkta om jag är trögfattad, min kunskap om värmesystem är som sagt begränsad).
Med hjälpen jag fått har jag nu förstått att vi har följande problem och har lite följdfrågor som jag hoppas någon kan svara på:1. Givare som visar fel.* Antar att KBIn och KBUt skulle visat samma värde vid kontinuerlig drift?* Går det åtgärda så givarna mäter korrekt?2. Vårt hål är inte tillräckligt djupt. * Är det dyrt att få det djupare? * Är det bättre att satsa på ett hål till?3. Kortslutande radiatorer som tvingar upp värmebärartemperaturen.* Hur åtgärdar man detta? * Angående "...om man har ställt in värmebärarflödet så att man har rätt deltaT över pumpen...". * Vad är rätt delta T över pumpen och hur ser jag det? Avser det skillnaden på GT8 och GT9, dvs c:a 10 grader i vårt fall och är det i så fall "rätt"? * Kan jag ställa in värmebärarflödet i pumpen? Antar att termostatventilerna på varje radiator påverkar flödet också?