0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Jag är lite brydd på hur jag dimensionerar en L/V pump, jag har fått lära mig hur man dimensionerar pelletsbrännare och vedpannor men aldrig räknat på värmepumpar.Vi tar ett exempel: Hus 140m2 Kalmar Tidigare uppvärmning elDUT 1 (trähus) -18 grader Inomhustemperatur 20 grader Energibehov 30 000kWh Värmebehov 22 000kWh (30 000kWh - 5000kWh hushållsel och - 3000kWh varmvatten)Graddagar (vid 17 grader) 3357P = UA * (Trum - DUT) UA = W / G 22 000kWh / 3357 * 24tim = 0,27P = 0,27 * (20 -- 18) = 10,3kWHuset har alltså ett max effektbehov av 10,3kW, som jag tidigare skrev har jag bara räknat någon enstaka gång på pellets och vedpannor och för pellets blir det 10,3kW + 3kW (2-3kW för varmvatten) = 13kW pelletsbrännare och en vedpanna blir 3 * 13 = 29kW. Det jag är lite brydd på är hur L/V pumpen ska dimensioneras med tanke på att effekten avtar med sjunkande utomhustemperatur? Väljer man en pump på tex. 11kW och sedan spetsar man resten med elpatron? Eller behöver man gå in i något diagram för värmepumpen och kolla vilken effekt pumpen lämnar vid olika temperatur? Hoppas någon förstår vad jag menar, verkar ju riktigt intressant med L/V pumpar Mvh
Kan inte räkna men du anger huset kräver 10.3kw då är det lämpligast att skaffa en LV-pump som kan ge åtminstone 10kw vid minus 5-10gr och spetsa med elpatron vid ännu lägre temp.Om du läst forumen här har du säkert märkt hur otroligt många fått alldeles för klena värmepumpar och därmed mycket gång med el-patron vilket är dålig ekonomi.Man ser ju vilka olika svar det ges vid offertar av pumpar. Bäst är att använda el-patron och se vilken effekt det behövs för uppvärmning av huset och varmvatten.Då väljer man pump därefter.
Du måste ta hänsyn till systemtemperaturerna om det är ett befintligt objekt. Kan man klara värmebehovet med den framledningstemp som finns till hands, säg vid -10 ºC 50 ºC så klarar man det. Men är radiatorerna dimensionerade för högre temperaturer eller pumpen inte ger mer än 45 så kan man få problem tidigare./Raptor
- Vid fastkondensering shuntar man ut värmen till radiatorerna och då bör radiatortermostaterna stå fullt öppna
Citat från: A-Sol skrivet 10 februari 2010, 12:36:49- Vid fastkondensering shuntar man ut värmen till radiatorerna och då bör radiatortermostaterna stå fullt öppnaOavsett fast eller flytande kondensering så bör termostaterna stå öppna.Skillnaden mellan fast och flytande kondensering i det avseendet är att vid fast kondensering så har du en separat shunt med tillhörande styrning som reglerar framledningstempen. Vid flytande kondensering sköter värmepumpen den regleringen (via utetempgivare, etc precis som den 'vanliga' shuntstyrningen).
Återigen har jag nu stött på tesen: Vid flytande kondensering sköts styrningen av utegivare?? Alla scheman jag sett så styrs den av en innegivare...? Hur vet en utegivare hur varmt det är i huset??
Citat från: hulta skrivet 10 februari 2010, 13:18:50Återigen har jag nu stött på tesen: Vid flytande kondensering sköts styrningen av utegivare?? Alla scheman jag sett så styrs den av en innegivare...? Hur vet en utegivare hur varmt det är i huset?? Utegivaren tillsammans med värmekurvan gör att styrsystemet vet hur mycket effekt (framledningstemp) som behöver tillföras. Det brukar funka bra i de flesta fall...I vissa fall, t ex om man har mycket fönster i söderläge etc, så funkar det inte utan en innegivare också. Dock så är det fortfarande utegivaren som bestämmer regleringen. Innegivaren används bara för att begränsa tempen om den drar i väg för mycket.
Citat från: purjo__ skrivet 10 februari 2010, 13:24:28Citat från: hulta skrivet 10 februari 2010, 13:18:50Återigen har jag nu stött på tesen: Vid flytande kondensering sköts styrningen av utegivare?? Alla scheman jag sett så styrs den av en innegivare...? Hur vet en utegivare hur varmt det är i huset?? Utegivaren tillsammans med värmekurvan gör att styrsystemet vet hur mycket effekt (framledningstemp) som behöver tillföras. Det brukar funka bra i de flesta fall...I vissa fall, t ex om man har mycket fönster i söderläge etc, så funkar det inte utan en innegivare också. Dock så är det fortfarande utegivaren som bestämmer regleringen. Innegivaren används bara för att begränsa tempen om den drar i väg för mycket.Värmepumpen reglerar sin drift mot kurva baserad på returtemperatur, annars vet den inte hur stort effektuttaget är och utetemp samt kompenserar med innegivare om man har en sådan ansluten. Flödet är konstant (förrutom vid varmvattenproduktion) och skickar den då ut 45 och får tillbaka 40 så är ju effekten också konstant.Vid sjunkande returtemp måste pumpen kompensera med en ökad tilloppstemp (eftersom flödet är konstant) vilket ökar delta T och därmed också effekten. /Raptor