0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla ZIBRO ägare! Alltså en Appliance produkt, vet inte om A är tillverkare eller impotör från nåt annat land...Startar detta nya ämnet p g a att märket ZIBRO tycks inte diskuteras så mkt just nu o pumparna säljs i masse för närvarandeJag själv är i akut behov av råd p g a följande:Köpte en ZIBRO SC-1235 i somras, till priset strax under 7000 kr.Lätt att montera upp själv o framför allt billigt - bra för den som inte badar i pengar...Allt väl till -5 gr. ute ...mitt lilla hus med mkt öppen planlösning värmde pumpen till +20 grMen, men när utetemp sjönk ytterligare började värmeeffekten alltefter bli sämre och vid -15 gr. var det bara en mild västanfläkt som kom ut ur innedelen. I samma utrymme, som värmdes upp til 20 gr. innan, sjönk temp till 10 gr...Det verkar som maskinen håller på att avfrosta väldigt mycket (vid -7 till -15) o jag bedömer att pumpens kapacitet går åt att hålla utedelen frostfri...men det lyckas den inte heller med...det finns en heltäckande isfrost på utedelens element - hela tiden!Har inte sett den isfri på länge. Utetempen har ju varierat mellan +-0 och -17 gr under de senaste månaderna och när tempen stiger så värmer pumpen igen ...ledigt som förut ...innan kylan kom.Till saken hör att försäljaren (CoopKungsbacka) vid försäljningen räcker fram ett produktinformationblad där det står bl.a. följandeunder punkt ett: "Värmer ca. 120 kvm beroende på isolering, takhöjd och planlösning" samt att "Värmeelement håller utedel frostfri ner till -15 gr." Detta är ju direkt felaktigt.Jag undviker t v att göra detta till ett Konsumentverks-ärande men har svårt att svälja det ocksåVad göra? På Forumet har jag sett andra ZIBRO ägare som tycks vara nöjda och då undrar jag: är min pump en måndagsex eller vad?/Långås
Så gör man väl med alla produkter som inte fungerar som utlovat eller går sönder inom konsumentköplagens avtalsgränser...?
Citat från: zibrosc1235 skrivet 06 februari 2010, 16:09:01Så gör man väl med alla produkter som inte fungerar som utlovat eller går sönder inom konsumentköplagens avtalsgränser...?Han kanske har försökt det redan men att Zibro ÅF och/eller Zibro nekat?
Det är väl Coop som skall ta reklamationen, inte återförsäljaren?
En pump på 3,5 kW vid +7 ºC räcker inte långt.Men trodde kunden seriöst att en maskin på 3.5 kW för 7000 sek skulle prestera som en kvalitetsmaskin för 20.000 ?Tomas
Citat från: vpgr skrivet 28 februari 2010, 11:59:09ZIbro är en bra maskin. Fattar inte er som hela tiden tror att det är pengarna som styr maskinens prestanda. Ni som köper maskiner för 20-25000 betalar en stor del till återförsäljare m.fl. i ren vinst. Vi som köper Zibro m.fl. betalar för produkten och en liten förtjänst till de som säljer och tar fram produkten. I grund och botten så ser maskinerna väldigt lika ut och det t.o.m. så att det sitter exakt samma komponenter i vissa av maskinerna oavsett prislapp eller märke.
Citat från: hokanp skrivet 05 mars 2010, 10:54:02Citat från: vpgr skrivet 28 februari 2010, 11:59:09ZIbro är en bra maskin. Fattar inte er som hela tiden tror att det är pengarna som styr maskinens prestanda. Ni som köper maskiner för 20-25000 betalar en stor del till återförsäljare m.fl. i ren vinst. Vi som köper Zibro m.fl. betalar för produkten och en liten förtjänst till de som säljer och tar fram produkten. I grund och botten så ser maskinerna väldigt lika ut och det t.o.m. så att det sitter exakt samma komponenter i vissa av maskinerna oavsett prislapp eller märke.Jag hoppas att du ändå skämtar.
I bergvärme sammanhang är ju on/off vanligt.