Jag vidarebefordrar från Långås.
Jag är alldeles ny här och vet inte riktigt hur jag ska använda detta forum för att få hjälp i mitt dilemma, dvs vem - är det alltid till ett medlem som man ska rikta sin fråga?
Eller kan man rikta sin fråga så där allmänt - där ett ämne diskuteras?...det är ju väldigt många inlägg, många ämnen, och specifika märken som diskuteras...
Ska nu beskriva till dig mitt dilemma så kanske du kan råda mig vart jag ska s a s "gå" i Forumet för att få hjälp... :
Köpte i somras en luftvärmepump av märket ZIBRO SC-1235 (jag tror att det kallas luft/luftpump...), billig var den, 6995:- men, men...
när kylan kom till Göteborg så sakkade den helt ner med sin värmegivande funktion
(innan hade den värmt upp mitt lilla hus på ca.60 kvm till 20 gr. innetemp.)
Nu har en servicekille från tillverkaren Appliance varit här, mätt o grejat. och menar att det är inget fel på pumpen, det är inte menat att funka bättre...
Innan köpet, på Coop-Kungsbacka, får jag ett reklamblad i handen, där det står att pumpen "värmer ca, 120 kvm beroende på isolering, takhöjd och planlösning" Servicekillen tyckte att jag hade en bra planlösning, men att pumpen kräver att det är +7 grader ute för att den ska hålla +20 gr. inne...hoppsan! DET står det inget om i reklambladet eller att försäljaren sa nåt annat vid köpet...det står också att "värmeelement håller utedel frostfri ner till -15 gr" vilket den inte heller gör. Maskinen defrostar stup i ett och jag bedömer att all dess kapacitet går till det när det blir kallare ute, genast efter -10 gr. lägger den av...
Vad ska jag göra? är frågan...
/Långås