0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det måste finnas en lunkan, för jag blev tvungen att väla lunkan 2.Ju mer man lär sig, desto fler frågor blir det. När jag studerar Nibes offert uppstår frågetecken. De beräknar mitt värmebehov till cirka 18 000 kwh (efter att ha dragit av 950 kwh för den tidigare elpatronens egen förbrukning). Deras pump levererar ungefär 17 500 kwh. Men de annger bara tillsatsnergin till 15 kwh. Med mitt sätt att räkna finns en differens där på 500 kwh.Nibes försäljare svarar på en fråga om vid vilken temperatur elpatron går in "vid mellan -7 och -13 kwh". Det borde ju innebära en betydligt högre tillsatsenergi. Nibe räknar dessutom med en grad lägre inomhustemperatur, 20 c, Thermia med 21 c.Nibe kommer i sin beräkning upp i en årsverkansgrad på 4,0, vilket är betydligt högre än den tekniska specifikationen på 3,3. Thermia 3,3 i sin beräkning.Nibe har borrhål 130 m och Thermia 140 m.Vidare vårt värmebehov: nuvarande 21 500 är efter två milda vintrar, då dessutom radiatorerna i 3-4 rum har låst sig och inte gett någon värme. När vi får ordning på dem blir nog värmeåtgången högre. Energirådgivaren i min kommun säger att med vårt hus och hushålls storlek (184 kvm, 5 pers) är 7-8 kwh rimligt, även om vår nuvarande förbrukning tyder på 6 kwh. ( I praktiken är det inte så jättestor skillnad mellan offerterna; Nibes 1245 är på 6,3 kwh och Termias G2 8 är på 7,2 kwh.Slutligen; vad är en bra/acceptabel årsmedeltemperatur på köldbäraren? Nibe anger -0,5 och Thermia -1,4. Även lambdavärdet skiljer; Nibe 3,45 och Thermia 2,8.
Det är väl inte konstigt att det inte finns en standard!! Det är fel, men inte konstigt. Precis likadant med massor av saker.
Enligt vad jag hört så räknar någon inte in cp för Brine.
2. Om orten inte återfinns i menyn ombeds du då mata in DUT och utetemperaturens årsmedelvärde?3. Måste du alltid mata in DUT och utetemperaturens årsmedelvärde?
Citat från: sansun skrivet 11 februari 2010, 22:29:07 Enligt vad jag hört så räknar någon inte in cp för Brine. Jag tvivlar på att det finns något dimensioneringprogram som inte räknar med köldbärarpumpen. Däremot brukar elförbrukningen som anges i produktbladen vara utan cirkulationspumpar. Citat från: sansun skrivet 12 februari 2010, 10:20:152. Om orten inte återfinns i menyn ombeds du då mata in DUT och utetemperaturens årsmedelvärde?3. Måste du alltid mata in DUT och utetemperaturens årsmedelvärde?DUT och årsmedeltemperatur är enligt min mening inte så intressanta när man dimensionerar en bergvärmepump. DUT är mer intressant när man dimensionerar golvvärmen eller radiatorerna. Det viktiga när man väljer pump är att ha en uppgift på årsvärmebehovet (exkl. varmvatten) ett normalår. Multiplicerar man årsvärmebehovet i kWh med 0,0004 hamnar man rätt nära värmebehovet vid DUT. Sen betyder en del om det är typiskt inlands- eller kustklimat men för de allra flesta orter i Sverige hamnar man mindre än 10 % fel.
Den som vill veta mer om dimensionerande beräkningar av värmepumpar bör läsa den rapport från Effsys som ligger till grund för det opartiska beräkningsprogrammet PRESTIGE som alla Sveriges kommuner har tillgång till:http://www.effsys2.se/Tidigare%20program/EFFSYS%201/2.%20V%C3%A4rmepumpssystem/Simulering%20H9/Infodag%201999_projekt%20H9.pdf
Citat från: sansun skrivet 13 februari 2010, 20:05:37Den som vill veta mer om dimensionerande beräkningar av värmepumpar bör läsa den rapport från Effsys som ligger till grund för det opartiska beräkningsprogrammet PRESTIGE som alla Sveriges kommuner har tillgång till:http://www.effsys2.se/Tidigare%20program/EFFSYS%201/2.%20V%C3%A4rmepumpssystem/Simulering%20H9/Infodag%201999_projekt%20H9.pdfDen rapporten skulle jag vilja sätta en varningsflagga på. Enda sättet att få de resultat som presenteras i rapporten är att förutsätta att värmebärarflödet är konstant oberoende av pumpens effekt. Då når man maxtemperatur fram på 55 grader vid en högre utomhustemperatur när pumpens effekt ökar vilket gör att elpatronen tar över helt vid högre utomhustemperatur = lägre års-COP. Men så kör ingen i praktiken. Man ställer in 5-10 grader deltaT oberoende av vad pumpen har för effekt, man ökar hastigheten på värmebärarpumpen så att man får optimalt deltaT. Det och det faktum att man har räknat med konstant köldbärartemperatur gör att jag tycker rapporten är en intressant räkneövning utan praktiskt intresse.
Sorry Roland!Det blev fel länk. Här är den rätta:http://effsys2.se/Tidigare%20program/EFFSYS%201/2.%20V%C3%A4rmepumpssystem/Simulering%20H9/eff-Sys_H9-Simulering_v%C3%A4rmepumpssystem_dec2004.pdfDet skall bli intressant att höra om du även har invändningar mot det sätt man genomfört fältproven.
Skummade lite.Det är mkt text. Jag kan inte se vad problemet är? Det är i mina ögon inte fel på ngt program, utan på ointresserade installatörer. Om man får fram ett nytt jättebra program, så öppnar det bara möjligheter för de ointresserade att fortsätta sitt arbete. Medans de som verkligen är seriösa kommer att få det ännu svårare att göra affärer. Att det skiljer på uppgifter i programmen beror i mina ögon på att installatörerna väljer att lägga in olika för att få sälja.
Jag menar bara att det inte finns ngt problem med programmen. DUT är väl det enda som behöver bestämmas. Otroligt att det inte redan är standariserat. Sedan gäller det bara för inst att lägga in uppgifter.