Hej jag behöver hjälp att bestämma mig inför mitt värmepumpsköp.
jag bifogar min planlösning med 2 installationsalternativ, den är ritad efter bästa förmåga på frihand och är absolut inte skalenlig men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå.
Jag vill bara värma undervåningen då det är en kall-trapp dvs oisolerad mellan våningarna.
Jag funderar på att kanske montera en Fujitsu AWYZ 14 LBC / AOYS 14LBC i taket på glasverandan (tror det är möjligt på den modellen) men det är bara om det blir "bättre" av en tak installation.
Det är ca 50 m2 det rör sig om och pumpen ska bli primär värmekälla på nedervåningen.
Takhöjden är 2.4 m och dörröppningarna är 2m, hallen mellan alla rummen är ca 2m stor och från position 1 så antar jag att jag bör styra luftflödet lite mot v-rummet då dörröppningen (dubbeldörr) blir åt det hållet. Jag kan inte montera pumpen mitt emot dörren då fönster täcker halva väggytan.
Där kommer tak montaget in för då kan den monteras mitt emot dörrarna till hallen och nå både v-rum och kök.
Position 2 är det risk att köket blir kallt då det är ca 6 meter mellan pos.2 och köksdörröppning.
Sen kanske ljudet av innedel blir störande i v-rummet?
ps. pumpen ska vara kraftig då huset är gammalt och har klen isolering, kaminerna ska sedan endast avvändas för stödeldning då jag ej har gratis ved. Så jag har nästan bestämt mig för Fujitsun
d.s
Tacksam för alla svar
Vänliga Hälsningar Andreas