0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du stängt av husvärmning? (lampan vid elementsymbolen släckt)Då kan jag tänka mig att fjärrvärmens cirkpump får snurr på radiatorvattnet genom din 310 och "suger ut" värmen via shunten. Du måste då ställa shunten på 310 i handläge och stänga den.
Citat från: Carl N skrivet 01 februari 2010, 15:31:18Har du stängt av husvärmning? (lampan vid elementsymbolen släckt)Då kan jag tänka mig att fjärrvärmens cirkpump får snurr på radiatorvattnet genom din 310 och "suger ut" värmen via shunten. Du måste då ställa shunten på 310 i handläge och stänga den.Menar du symbolen för pannans cirkulationspump så är den inte avstängd.Pannans pump går bara när fjärrvärmens inte går o vice versa.
Grejorna är säkert ihopkopplade så att radiatorvattnet passerar din 310. I så fall måste du stänga shunten på 310 om du bara vill värma huset med fjärrvärme. Bästa sättet är att ställa shunten i hand och stänga den. Öppnar du shunten så går det varma pannvattnet i 310 ut i huset och kallt returvatten går in i pannan.Jag vet inte vad som händer med sunten om man stänger av husvärmen på 310, i värsta fall så står den öppen i alla fall och då läcker värmen ut.
Ville du inte värma huset med enbart fjärrvärme?Så du vill låta 310 värma med kompressor så långt det går och spetsa med fjärrvärme?Då ska det se ut så här.http://www.nibeonline.com/pdf/M10569-1.pdfDet är viktigt att det finns en backventil (49), annars så kommer fjärrvärmens cirkpump att suga ut värmen ur 310:an när fjärrvärmen "tar över". Kolla även att pannans cirkpump verkligen stannar då den kallar på fjärrvärme.