0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så har då tråden där månadsförbrukningen för januari 2010 startat och det blir säkert många inlägg i den. Siffror blandas på ett hejdlöst sätt och det är nästan omöjligt att jämföra då luftvärmepumpar blandas med bergvärmepumpar och sedan en och annan vedpanna.Hur borde redovisningen gå till om det ska ge något? Ska det vara olika trådar beroende på typ av pump?Skulle det underlätta om det blev en egen undertavla där det varje månad startas olika trådar för luftvärmepumpar och bergvärmepumpar?Är den uppvärmda ytan och ute- och innemedeltemperaturen viktig info som borde finnas med i varje inlägg?
Eller kWh/kvm...
Så har då tråden där månadsförbrukningen för januari 2010 startat och det blir säkert många inlägg i den. Siffror blandas på ett hejdlöst sätt och det är nästan omöjligt att jämföra då luftvärmepumpar blandas med bergvärmepumpar och sedan en och annan vedpanna. Cit. Mr Smith
Skulle det underlätta om det blev en egen undertavla där det varje månad startas olika trådar för luftvärmepumpar och bergvärmepumpar Cit. Mr Smith
ja men då tycker jag att det bara ska vara värme, och inget annat.för HH strömen och VV vanor skiljer ganska myckt. Cit. kullabacken
Eller kWh/kvm... Cit. Apan
Är den uppvärmda ytan och ute- och innemedeltemperaturen viktig info som borde finnas med i varje inlägg? Cit. Mr Smith
En databas bör upprättas. Förbrukningen bör delas upp i total, uppvärmingtotal (under grupp uppärmning och vv) samt hushållsel.Huset bör deklarerars med plats, byggår, storlek, glastyp etc. Cit MGKea
CiteraEn databas bör upprättas. Förbrukningen bör delas upp i total, uppvärmingtotal (under grupp uppärmning och vv) samt hushållsel.Huset bör deklarerars med plats, byggår, storlek, glastyp etc. Cit MGKeaOckså en bra ide, bara man inte spärrar ut de som inte har tillgång till alla mätmöjligheter.
Men frågan man först skall ställa sig är vad skall angivna värden användas till? Cit Mr Smith
Du tycker alla har galen förbr. Wink Folk tror de har fel på sina anläggningar när de jämför sin förb med dig som har lägre tot förb än vad de flesta nästan har i hushållselKollar man på den listan så har de flesta extremt låg förb. Jag känner ingen privat som ligger under 12000 kw/h trots nybygge bergvärme mm Cit. FRJO
all hushålls el värmer huset mer eller mindre, jag gjorde en omröstning för ett tag sen det blev många komentarer när jag blandade in hushållselenhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18187.0