0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror den pumpen har kört in sig ekonomiskt efter 12+ år
Ja vad kan man egentligen förvänta sig för livslängd på dagens luftvärmepumpar? Om man tar en vanlig märkespump av invertermodell, hur länge brukar dom hålla?
Hej..Jag har en Gester Air luftvärmepump från 1991..visserligen kraftigt ombyggt i form av tempstyrd kompressorvärme,trågvärmeja lite uppgraderad här å där..Den går otroligt bra,värmer 120 kvadrat ner till -15 grader utan stödvärmeoch pumpar på bra ända till -20och den ger värme ännda ner till 24-25 minusdet är en gammal R22 pump,dvs riktigt freon som idag är förbjudet(man får inte fylla på den med R22 efter 2007Pumpen är en steglös inverterpump som fungerar väldigt bra med rätt förutsättningar..när dessa pumpar invaderade sverige på 90 talet,stora problem hade man då med tillförlitlighet/nedisningar mm man hade inte den erfarenhet av dom förbättringar som senare dök upp på marknaden,dvs trågvärme ,kompressor värme etc..men med dessa moderniteter så fungerar de gammla pumparna nästintill lika bra..=)jag har försökt räkna ut copvärdet på pumpen i -15 grader och fått siffran runt 2.0dvs inte nämvärt sämre än moderna pumpar..=)Ditt problem ligger nog i en lagring..troligtvis lagringen på utgående axel(motorn) eller fläktens glidlagring som sitter i en gummi upphägning..du har ganska så säkert en asycron motor med möjlighet att byta ut lager,att plocka isär innerdelen är ingen match..har man någolunda kunskaper,typ byta tändstift på bilen så klarar man även detta..=)så jag tycker du först kontrollerar om du kan byta dessa lager innan du skrotar pumpen..i bästa fall så har du 10 år kvar på den..=)