0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
-0,8 in då påstår jag att det är lugnt, jag har nåt liknande på 25 kw pumpen... jag lovar att resten av vintern kommer det inte att sjunka nästan nåt alls!!!Men som sagt, ofta blir det lite klent... en fälla som jag kan påtala är att grundvattennivån vid borrning är irrelevant, det är nivån på vintern när man har störst värmebehov som är viktig! Det kan skilja många meter, jag vet för på stenåldern hjälpte jag till ibland med mätning i en massa borror åt SGU. Tyvärr finns inga anteckningar kvar Du kan väl kolla nivån om du har lust.Jag har en 15 meter till borran och väldigt fina värden, oisolerade slangar ganska grunt dessutom. Dom hjälper helt klart till!!Men här har vi ju alltid rejält med snö så tjälen på orörd mark är ofta mindre än 1 dm.Ska du byta pump måste du däremot förstärka kalla sidan!Att förlänga med ytjordvärme är en effektiv och billig metod. Om du inte kan lura borraren att fördjupa hålet, men det brukar inte vara lätt!
Som jämförelse kan du ta mitt hål som är 210m djupt varav aktivt är 204m. De två föregående åren har KBin inte legat under +2,5 ºC. I år med den för Sthlm stränga kylan, tidvis ner till -22 ºC har KBin en lång period legat på stadigt +0,9. Nu den sista veckan så ligger värdet stadigt på +0,7 ºC. KBut förhåller sig alltid till in med ca 3,5-4 ºC lägre. Min erfarenhet är som någon nämnde att man inte riktigt kan lita på Nibes tempgivare. Jag fick byta dem ett par ggr. förra året. Det positiva för mig är, att så fort temperaturerna ökar och pumpen får gå mindre så ökar KBin genast till ca +2,5 ºC. Så det är inte säkert att det beror på djupet för dig. Snarare är orsaken, som någon påpekade, att grundvattnet inte hinner rinna till när man har ett så stort energiuttag.
Varför fixar du inte allt själv?? Du verkar ju kunna mkt mer om pumpar än dåliga vvs:are. Och det lilla dem gör måste ju va en barnlek, eller??Ursäkta sarkasmen ,men man stör sig lite på det vitt utbredda röris hatet på detta forum. Jag köpte en ny bil, den krånglar, köpte en ny tv, det bränner fast på den. Köpte en ny dator, strular. Sluta hacka på oss rörisar.
så kände vi med, men icke
inte kunskaper om injustering av flöden . det är basic vvs .kan han inte det är han ingen vvsare .pressa en koppling kan vem som helst .har du satt stad ventiler eller liknande ventiler på kalla och varma sidan så du kan dokumentera flödena ?c-c
Jag är ju bara wannabe ännu (direktel i hela huset) men är det nått jag skulle köpa som extra grej så skulle det vara just ett service/supportavtal.1000 KR är en 7-800 kwh och det är inte mycket skillnad på pumpens optimering innan de går åt plus tryggheten av att sova lungt.Det är ju absolut värt att räkna nått år extra på intjänandetiden och istället unna sig just en trygg lösning
Min tomt är belägen på en sluttning. Nivåskillnad ca 4 meter.Huset är s.k. suteräng. På ena långsidan är omgivande mark ca 4 dm under golvet på mittenplanet. Andra långsidan är helt öppen.Borrhålet är beläget 4 meter från södra väggen (från mittpunkten på väggen).Ovanstående är kanske ointressant, men det betyder iallafall att marknivån där borrhålet finns är ungefär 7-8 dm under golvet på mittenplanet (ungefär på den nivån där marken varit om huset legat på plan mark).Betyder också att min markkollektor stiger kraftigt hela vägen mot huset, vilket kanske är normalt.Innebär det några ytterligare nackdelar att markkollektorn är förlagd på endast 5 dm djup?Är det en nackdel att markkollektorn är isolerad? Vet inte vad den heter, men den levererades komplett med rörisolering samt ytterst ett räfflat tunt rör som skydd.