0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man brukar säga att varje grad på rumstemperaturen ger en kostnadsskillnad på c:a 5 %.
Citat från: bjurel skrivet 13 mars 2010, 17:24:37Man brukar säga att varje grad på rumstemperaturen ger en kostnadsskillnad på c:a 5 %. Varje grads ändring ger generellt 5% ändring av förbrukningen på tillförd värmeenergi.Med VP så ligger ju värmepumpen mellan tillförd och förbrukad energi, så 5% blir det ju inte då.
Hej Gunnarb! Ja helt riktigt så beror det givetvis till stora delar på utetempen och även vilken slags värmesystem alt värmepumpar det handlar om i det här fallet anser jag, men tycker nog att dina 5,7%/ ºC låter väldigt lågt. Jag skulle ju tro att det ligger minst närmare 10%/grad än 5 % isf. Ser man till den ökande eller alt minskande elförbrukningen på t.ex en luftvärmepump om man höjer alt sänker tempinställningen med 1 ºC så kan denna förbrukning då öka eller alt minska med allt från ca 20-25% och upp till ca 50-60% beroende på utetemperatur, och då pratar jag inte värden direkt vid ändringen utan när innetemp och pump har hunnit att anpasssa sig ordentligt efter tempändringen. Mvh Raffen.
Hej Rickard! Åjo det tycker jag väl visst att man kan göra, nu låter ju kanske mina siffror väldigt dramatiska här men då kanske man skall utgå ifrån att utgångspunkten ev är både låg och billig när det gäller driften på pumpen. Om t.ex min ena pump drar ca 320-325 watt vid ca +2-3 ºC och jag höjer tempinställningen på den med 1 ºC och det fortfarande är ca +2-3 ºC dagen efter så drar den alltså ca 400-415 watt, och det får jag då till ca 25-30% höjning av elförbrukningen för driften. Mvh Raffen.