Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med panasonic. E9D.  (läst 9734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hjälp med panasonic. E9D.
« skrivet: 26 januari 2010, 15:39:18 »
Hej alla. Hittade hit precis.
Har fått problem med våran värmepump, panasonic E9DKEW.
Fick felkod H11, och har förstått att det har med kretskort att göra.
Kan ngn rekomendera en firma i Göteborg, gärna i Ale kommun, som jag kan ringa?

Tack på förhand.

Mvh. Janne.


Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2010, 16:10:39 »
Update:  Nöp strömmen i en halvtimme och startade om skiten. NU gÃ¥r den och det kommer tillomed värme. Men den verkar gÃ¥ segt sÃ¥ att säga.
Klarar dessa verkligen inte av att prestera i några minusgrader?

Mvh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2010, 17:41:07 »
H11 brukar ....
följas av felkoden H16 litet senare.

I så fall kommer felet H16 igen oftare och oftare. Tag kontakt med den du köpt pumpen av. Panasonic Nordic har utökad 5-årsgaranti på H16 fel.

Jodå, även om E9DKE inte är någon "Superpower" precis, så lämnar den god värme även under -20 ºC. Iallafall mina.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2010, 18:22:00 »
H11 brukar ....
följas av felkoden H16 litet senare.

I så fall kommer felet H16 igen oftare och oftare. Tag kontakt med den du köpt pumpen av. Panasonic Nordic har utökad 5-årsgaranti på H16 fel.

Jodå, även om E9DKE inte är någon "Superpower" precis, så lämnar den god värme även under -20 ºC. Iallafall mina.

Hej & tack för svaret, tyvärr vet jag ej vart eller när pumpen är köpt. Den fanns när vi köpte huset för 2 Ã¥r sedan. Hittar inget kvitto, bara bruksanvisingen. Ska man ta kontakt  med Panasonic Nordic kanske?

Mvh.


Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2010, 20:07:24 »
Update igen.   Fläkten gÃ¥r pÃ¥ lägsta farten, spelar ingen roll vad jag sätter den pÃ¥, och det kommer bara ljummen luft.

Kan detta ha med H16 att göra iallafall?

Jag skickade ett mail till H16 supporten, får se vad de säger.

Mvh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2010, 23:09:21 »
Update igen.   Fläkten gÃ¥r pÃ¥ lägsta farten, spelar ingen roll vad jag sätter den pÃ¥, och det kommer bara ljummen luft.
Kan detta ha med H16 att göra iallafall?

Jag skickade ett mail till H16 supporten, får se vad de säger.

Rätt gjort tycker jag....
 Pana Nordic brukar ta ansvar även om dom inte importerat VP'n själva. Ange tillverkningsnummer.

För mig tog det 2.5 mån att få utedelen utbytt, men det sägs gå mycket fortare nu.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2010, 16:36:00 »
Nu har jag fått svar efter att ha mailat in serienr och tillverkningsdatum.

Fick detta svar idag: "Det finns inget fabriksgaranti på våra pumpar utan garanti och liknande är ett avtal mellan slutkund och säljare. H11 indikerar fel på fyrvägsventilen, du kan kontakta en kylfirma för att få bukt på problemet, de kan förse dig med prisuppgifter på reparation.

Våra återförsäljare finner du via www.sverigepumpen.se. "


Hur ska jag tolka detta? Är helt novis på detta ämne.

Mvh.

Edit: Försökte köra kyla en stund för att se om det hände ngt, fick dÃ¥ felkod F91: köldmedieläkage.. detta va ju ballt dÃ¥.  :(

MÃ¥tte vÃ¥ren komma snart.  :-\
« Senast ändrad: 27 januari 2010, 17:08:15 av 855 »

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2010, 17:37:47 »
"Det finns inget fabriksgaranti på våra pumpar utan garanti och liknande är ett avtal mellan slutkund och säljare. H11 indikerar fel på fyrvägsventilen, du kan kontakta en kylfirma för att få bukt på problemet, de kan förse dig med prisuppgifter på reparation."

Du kanske skulle ha avvaktat att maila dem tills du fick ett klart H16. a:gl
När det gäller (ev.) H16 borde väl det täckas av tillverkaren dvs. Panasonic iom att det är ett konstruktionsfel/fabrikationsfel, samt att det då bör åtgärdas enl. vad som normalt brukar benämnas fabriksgaranti, men det kanske inte är så iofs. Det lär ju finnas flera här som kan ge dig lite input ang. den biten då det är många som har haft H16 här.

Fick du inget tips om var VP:n kunde vara köpt med ledning av serienumret? Bara en hänvisning till en webbadress??
« Senast ändrad: 27 januari 2010, 18:34:20 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2010, 19:27:45 »
"Det finns inget fabriksgaranti på våra pumpar utan garanti och liknande är ett avtal mellan slutkund och säljare. H11 indikerar fel på fyrvägsventilen, du kan kontakta en kylfirma för att få bukt på problemet, de kan förse dig med prisuppgifter på reparation."

Du kanske skulle ha avvaktat att maila dem tills du fick ett klart H16. a:gl
När det gäller (ev.) H16 borde väl det täckas av tillverkaren dvs. Panasonic iom att det är ett konstruktionsfel/fabrikationsfel, samt att det då bör åtgärdas enl. vad som normalt brukar benämnas fabriksgaranti, men det kanske inte är så iofs. Det lär ju finnas flera här som kan ge dig lite input ang. den biten då det är många som har haft H16 här.

Fick du inget tips om var VP:n kunde vara köpt med ledning av serienumret? Bara en hänvisning till en webbadress??


Nope det var allt jag fick. Kan tillägga att utedelen har ganska mycket is på ena sidan av höljet. Kan det räcka att få bort isen kanske?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2010, 20:27:27 »
Om jag kommer ihåg rätt...

så är oxå F91 en föregångare till H16. Sök på F91 på forumet.

Panasonic Nordic brukar tassa försiktigt runt H16 felet. Dels finns det en generell 5årig kompressorgaranti enligt Eu regler. Dessutom är dom naturligtvis rädda för en grupptalan för felkonstruerad produkt. (Lätt att hitta bevis för detta).

Men många E9DKE börjar falla för 5-årsstrecket så dom kanske tuffar till sig.

Nej du får inte bort felet genom att ta bort isen. Det är felet som byggt isen. (Fast det tyder snarare på köldmediebrist/läcka).



Kör pumpen så gott det går. Tillslut kommer kanske H16.
Om du får en H16 indikation - rör ingenting, utan låt en servicefirma konstatera indikationen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2010, 09:19:14 »
Pratade med kylfirma idag och de säger att fyrvägsventilen som panasonic påstår är felet har felkod F11, medans jag har felkod H11.
Rörigt är bara förnamnet. Insåg iallafall att med felsökning ( ca 2500:-) och utbyte av eventuella delar Ventil= 4000:-) (Pump=9000:-) blir det nästan billigare att köpa en ny värmepump, och då ett annat märke.

Ska avakta lite och se vad som händer.

Mvh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2010, 09:54:34 »
Rörigt är bara förnamnet. Insåg iallafall att med felsökning ( ca 2500:-) och utbyte av eventuella delar Ventil= 4000:-) (Pump=9000:-) blir det nästan billigare att köpa en ny värmepump, och då ett annat märke.

Du kan ju få viss ersättning via hemförsäkringen också. Försäkringsbolaget gör åldersavdrag så det går ju bort en del iofs.
När det gäller fabrikat finns det ju flera som är bra kvalitets- och prismässigt. Du hittar ju en hel del information om olika fabrikat om du kollar runt här på forumet.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2010, 15:55:41 »
Nyss hemkommen från jobbet, kollar till utedelen.
Tjockt med snö pÃ¥ baksidan.. ca 4 cm tjockt.  skrapar bort det.
Skruvar av locket och fronten... tjockt med snö o is runt fläktbladet... bladet har kilat fast i snön.
Har nu hackat bort skiten och körde igÃ¥ng pumpen. Nu snurrar bladet, och H11  felkoden är borta. Däremot är F91 kvar. FÃ¥r se om det blir bättre snurr pÃ¥ grejorna nu.

Mvh.


Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2010, 16:12:50 »
Varmvatten ! Bryt strömmen bara.
Gjorde det nyss på min IVT som drabbats av stort snöfall o pendlande temperaturer sista dygnet.
Is i tråg och upp på lamellerna.
 
Ny blÃ¥ser den pÃ¥ som värsta torkskÃ¥pet  ;)
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad 855

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med panasonic. E9D.
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2010, 13:42:39 »
Varmvatten ! Bryt strömmen bara.
Gjorde det nyss på min IVT som drabbats av stort snöfall o pendlande temperaturer sista dygnet.
Is i tråg och upp på lamellerna.
 
Ny blÃ¥ser den pÃ¥ som värsta torkskÃ¥pet  ;)

Skall placera kupe`värmarn mot den idag. Får se hur det går.
Tack för all hjälp och alla tips.

Mvh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!