0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Kave.Det "lilla huset" kommer att växa till nästan 200m2 bara övervåningen blir klar och jag har 25amp på huvudsäkringarna (har en stor snickerimaskin som behöver ström ibland också). Jodå huset är nybyggt och vi har haft den säkringen sedan Umeå energi anslöt strömmen så dimensioneringen är korrekt. Jag har 20 år som sotare bakom mig så eldningstekniken klarar jag nog.
Pust.........sätt in en 100 lit vvb som drar max 2000W. Vattnet förvärms ju i alla fall billigt av 310:an.Rent ekonomiskt är det ju dyrt att värma vattnet med din tänkta vvb....förutom att du stressar elsystemet.Din fru accepterar säkert mycket annat, så hon får väl acceptera vvb:n också.
Ett alternativ för 16amp/3-fas ca:5000kr inkl frakt. http://www.dinvvsbutik.se/cbx11-clage-11kw-termstyrd-p-6949094.html
Årstidanpassad ventilationVi har sedan 1985 med mycket gott resultat parktiserat årstidsanpassad ventilation och noggrann temperaturhållning via väl fungerande värmesystem för att skapa bra inomhusklimat och styra den relativa fuktigheten kring 40-60 % RH året runt. Med årstidsanpassad ventilation menar vi att luftomsättningen inomhus varieras efter utomhustemperaturen. Sommartid när det är varmt utomhus anser vi att luftomsättningarna bör vara betydligt högre än vintertid då den kalla och vattenfattiga uteluften medför ohälsosam låg relativ fuktighet inomhus och höga uppvärmningskostnader om luftomsättningarna är onaturligt höga. Där vi först började praktisera årstidsanpassad ventilation var i befintliga anläggningar som har stora värmeöverskott, och där luftomsättningarna var dimensioneande för att täcka kylbehovet sommartid. Butikslokaler och kontorslokaler är exempel på denna typ av anläggningar.Genom att installera varvtalsstyrning på till- och frånluftsfläktarna har vi det verktyg som behövs. Därefter programmeras driften för behovsstyrd- och årstidsanpassad ventilation. I de anläggningar med återluft kan denna reduceras väsentligt eller reduceras helt. I anläggningar med värmeväxling ökar verkningsgraden kraftigt då luftflödena reduceras med 50 - 60 % vintertid[/quot]