0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Saken är den att jag har märkt att under stora delar av dagen så går varken elpatronen eller kompressorn på min Nibe 310P.Det här inträffar när jag gör eld i kaminen och innegivaren säger ifrån. Vi går och småmatar kaminen under i princip hela dagen så pannan jobbar huvudsakligen under natten. Då det har brunnit på kvällen så hamnar man då i situationen att radiatortempen är nere på ca:25*C och då förslår inte 170L 53 gradigt vatten särskilt långt så elpatronen går tydligen en hel del.Vi har en snittförbrukning på 1,5kw/h över dygnet (36kwh). Om vi för enkelhetens skull förutsätter att kompressorn har gått 12timmar så har den tillsammans med fläkt och cirkulationspump tagit 8,4kwh av dom 36 men samtidigt levererat 24kwh.Dra bort 8 från 36 så har vi 24kwh kvar som tydligen elpatronen har bidragit med, lite surt får man väl säga.Om vi då förutsätter att vi tvingar kompressorn att gå hela dagen istället för dom 12 timmarna den gått tidigare så skulle vi alltså kunna ackumulera 24kwh/dygn. Förslagsvis i en ackumulatortank då Nu ser det lite trevligare ut, 8,4x2=16,8kwh/dygn Stämmer det här så kan vi alltså spara nästan 20kwh/dygn Nu är jag inte helt säker på siffrorna angående vad kompressorn levererar (är det 0,550+1450=2kw eller 0,550+2kw/h ? ) så om någon med bättre koll har lite att göra så får han/hon gärna räkna och korrigera siffrorna.Kan det verkligen vara så enkelt att vi skulle kunna blockera elpatronen hela vintern så länge vi eldar dagligen, konstruktiv kritikuppskattas.
Citat från: tokfia skrivet 21 januari 2010, 10:33:35Saken är den att jag har märkt att under stora delar av dagen så går varken elpatronen eller kompressorn på min Nibe 310P.Det här inträffar när jag gör eld i kaminen och innegivaren säger ifrån. Vi går och småmatar kaminen under i princip hela dagen så pannan jobbar huvudsakligen under natten. Då det har brunnit på kvällen så hamnar man då i situationen att radiatortempen är nere på ca:25*C och då förslår inte 170L 53 gradigt vatten särskilt långt så elpatronen går tydligen en hel del.Vi har en snittförbrukning på 1,5kw/h över dygnet (36kwh). Om vi för enkelhetens skull förutsätter att kompressorn har gått 12timmar så har den tillsammans med fläkt och cirkulationspump tagit 8,4kwh av dom 36 men samtidigt levererat 24kwh.Dra bort 8 från 36 så har vi 24kwh kvar som tydligen elpatronen har bidragit med, lite surt får man väl säga.Om vi då förutsätter att vi tvingar kompressorn att gå hela dagen istället för dom 12 timmarna den gått tidigare så skulle vi alltså kunna ackumulera 24kwh/dygn. Förslagsvis i en ackumulatortank då Nu ser det lite trevligare ut, 8,4x2=16,8kwh/dygn Stämmer det här så kan vi alltså spara nästan 20kwh/dygn Nu är jag inte helt säker på siffrorna angående vad kompressorn levererar (är det 0,550+1450=2kw eller 0,550+2kw/h ? ) så om någon med bättre koll har lite att göra så får han/hon gärna räkna och korrigera siffrorna.Kan det verkligen vara så enkelt att vi skulle kunna blockera elpatronen hela vintern så länge vi eldar dagligen, konstruktiv kritikuppskattas.Ja det var intressant detta. Elpatronen är till för att få upp varmvatten tempen till just 53gr. Blockeras den blir tappvattnet kallare.Man kan montera en liten varmvattenberedare efter befintlig så tempen håller sig inom önskad tapp-temperatur. Då kan man blockera elpatronen i pannan.