0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elementen på övervåningen är antagligen inkopplade "fel väg", alltså framledningen på returen och returledning på framledningen.Det ger exakt de symptom du redovisar.Slutet kärl skall vara ca 7% av de totala vattenvolymen i radiatorkretsen, vattnet i beredaren expanderar via säkerhetsventilen de gånger det behövs.
Hur går en spolning av systemet till? Behöver man någon särskild utrustning till det?
Nej jag eldar inte ofta i pannan i källaren. Dockningen är endast tänkt till vid strömavbrott. Jag bara fyllde (med vanlig trädgårdsslang)&tömde mitt system några gånger, sen efter en tids drift har jag åter igen bytt vattnet 3 gånger vilket verkligen var behövligt då vattnet var väldigt rostigt.
Citat från: kwh skrivet 24 januari 2010, 01:12:47Nej jag eldar inte ofta i pannan i källaren. Dockningen är endast tänkt till vid strömavbrott. Jag bara fyllde (med vanlig trädgårdsslang)&tömde mitt system några gånger, sen efter en tids drift har jag åter igen bytt vattnet 3 gånger vilket verkligen var behövligt då vattnet var väldigt rostigt.Att byta ut det syrefattiga vattnet i radiatorerna är det absolut mest effektiva sättet att få dom att rosta sönder innefrån....... :,v(
Citat från: rabalder skrivet 27 januari 2010, 23:42:02Citat från: kwh skrivet 24 januari 2010, 01:12:47Nej jag eldar inte ofta i pannan i källaren. Dockningen är endast tänkt till vid strömavbrott. Jag bara fyllde (med vanlig trädgårdsslang)&tömde mitt system några gånger, sen efter en tids drift har jag åter igen bytt vattnet 3 gånger vilket verkligen var behövligt då vattnet var väldigt rostigt.Att byta ut det syrefattiga vattnet i radiatorerna är det absolut mest effektiva sättet att få dom att rosta sönder innefrån....... :,v(Och att inte...spola ur systemet är det mest effektiva sättet att få L/V's värmeväxlare att sätta igen av smuts och rost. Och därmed få lägre effektivitet på pumpen.
Så för att rädda radiatorer från att rosta sönder och VV att gegga igen så har man filter och ser till att inte fylla på syrerikt vatten