Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!  (läst 5805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
Hjälp!
« skrivet: 19 januari 2010, 12:33:35 »
GÃ¥r i valet och kvalet att byta uppvärmning har idag en gammal elpanna som i huvudsak bara ger VV + extrem kyla stöttar den min IVT GR 12 L/L pump ligger pÃ¥ ca 11500kwh/Ã¥ret i uppvärmning+VV, HH ca 7500 sÃ¥ ca 19000kwh allt som allt. Värmebehovet  ligger pÃ¥ ca 21000 kwh för mitt hus ,
Nu till min fråga har kollat på en L/V från CTC och nibe och dom vill ha allt mellan 90-100k,
Men då skulle uppvärmingen ligga på runt 10-11000kwh ändå dvs ingen besparing alls,
Kan det verkligen vara ekonomisktförsvarbart?
Är lite inne på att "bara sätta in en L/L till iställlet?
Ge mig gärna lite råd och input om detta,,
MvH
 
Bosch EHP LW (bergvärme) 1,3 SEK/kWh 8200 kWh 20500 kWh 10660 SEK
Bosch EHP AW (uteluft) 1,3 SEK/kWh 10400 kWh 20500 kWh 13520 SEK

Alternativ uppvärmning
Elpanna 1,3 SEK/kWh 20900 kWh 20500 kWh 27200 SEK

Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2010, 12:47:56 »
GÃ¥r i valet och kvalet att byta uppvärmning har idag en gammal elpanna som i huvudsak bara ger VV + extrem kyla stöttar den min IVT GR 12 L/L pump ligger pÃ¥ ca 11500kwh/Ã¥ret i uppvärmning+VV, HH ca 7500 sÃ¥ ca 19000kwh allt som allt. Värmebehovet  ligger pÃ¥ ca 21000 kwh för mitt hus ,
Nu till min fråga har kollat på en L/V från CTC och nibe och dom vill ha allt mellan 90-100k,
Men då skulle uppvärmingen ligga på runt 10-11000kwh ändå dvs ingen besparing alls,
Kan det verkligen vara ekonomisktförsvarbart?
Är lite inne på att "bara sätta in en L/L till iställlet?
Ge mig gärna lite råd och input om detta,,
MvH
 
Bosch EHP LW (bergvärme) 1,3 SEK/kWh 8200 kWh 20500 kWh 10660 SEK
Bosch EHP AW (uteluft) 1,3 SEK/kWh 10400 kWh 20500 kWh 13520 SEK

Alternativ uppvärmning
Elpanna 1,3 SEK/kWh 20900 kWh 20500 kWh 27200 SEK




Synd att offra vattenburna värmen men klart billigast är en L/L pump till.
Näst billigast är Luft/vatten pump som dockas på befintlig panna.
Tänker du göra jobbet själv? Min installation kostade 36000:- Nibe 2025/6kw plus material. Eget arbete.
Då är det ekonomiskt med tanke på ert ringa värmebehov. Givetvis behålla befintlig LL-pump.

Bergvärme i skåne känns lite överkurs pga priset. I norra sverige JA!

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2010, 14:59:40 »
GÃ¥r i valet och kvalet att byta uppvärmning har idag en gammal elpanna som i huvudsak bara ger VV + extrem kyla stöttar den min IVT GR 12 L/L pump ligger pÃ¥ ca 11500kwh/Ã¥ret i uppvärmning+VV, HH ca 7500 sÃ¥ ca 19000kwh allt som allt. Värmebehovet  ligger pÃ¥ ca 21000 kwh för mitt hus ,
Nu till min fråga har kollat på en L/V från CTC och nibe och dom vill ha allt mellan 90-100k,
Men då skulle uppvärmingen ligga på runt 10-11000kwh ändå dvs ingen besparing alls,
Kan det verkligen vara ekonomisktförsvarbart?
Är lite inne på att "bara sätta in en L/L till iställlet?
Ge mig gärna lite råd och input om detta,,
MvH
 
Bosch EHP LW (bergvärme) 1,3 SEK/kWh 8200 kWh 20500 kWh 10660 SEK
Bosch EHP AW (uteluft) 1,3 SEK/kWh 10400 kWh 20500 kWh 13520 SEK

Alternativ uppvärmning
Elpanna 1,3 SEK/kWh 20900 kWh 20500 kWh 27200 SEK




Synd att offra vattenburna värmen men klart billigast är en L/L pump till.
Näst billigast är Luft/vatten pump som dockas på befintlig panna.
Tänker du göra jobbet själv? Min installation kostade 36000:- Nibe 2025/6kw plus material. Eget arbete.
Då är det ekonomiskt med tanke på ert ringa värmebehov. Givetvis behålla befintlig LL-pump.

Bergvärme i skåne känns lite överkurs pga priset. I norra sverige JA!


Jo tanken är att göra det mesta själv! Är du nöjd med din Nibe vilken modell har du?
Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2010, 15:29:53 »
Hej
Om du har möjlighet att borra så gör det om du tänker att bo i huset en tid.
1 Bättre besparning
 Vp ger full produktion av energi de kallaste dagarna pÃ¥ Ã¥ret, sÃ¥ är inte fallet med L/V
 Vp producerar energi hela tiden. L/V kyler under avfrostning säg 5min tim ca. dvs under ca 8% av tiden sÃ¥ kyler vp istället.
2 Med ROT avdrag så blir priskillnaden inte så stor jämfört med L/V.
3 LÄngre livslängd på vp kan antagas.
4 Inget kondensvatten att ta hand om.

//Lycka till
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2010, 17:18:48 »
GÃ¥r i valet och kvalet att byta uppvärmning har idag en gammal elpanna som i huvudsak bara ger VV + extrem kyla stöttar den min IVT GR 12 L/L pump ligger pÃ¥ ca 11500kwh/Ã¥ret i uppvärmning+VV, HH ca 7500 sÃ¥ ca 19000kwh allt som allt. Värmebehovet  ligger pÃ¥ ca 21000 kwh för mitt hus ,
Nu till min fråga har kollat på en L/V från CTC och nibe och dom vill ha allt mellan 90-100k,
Men då skulle uppvärmingen ligga på runt 10-11000kwh ändå dvs ingen besparing alls,
Kan det verkligen vara ekonomisktförsvarbart?
Är lite inne på att "bara sätta in en L/L till iställlet?
Ge mig gärna lite råd och input om detta,,
MvH
 
Bosch EHP LW (bergvärme) 1,3 SEK/kWh 8200 kWh 20500 kWh 10660 SEK
Bosch EHP AW (uteluft) 1,3 SEK/kWh 10400 kWh 20500 kWh 13520 SEK

Alternativ uppvärmning
Elpanna 1,3 SEK/kWh 20900 kWh 20500 kWh 27200 SEK




Synd att offra vattenburna värmen men klart billigast är en L/L pump till.
Näst billigast är Luft/vatten pump som dockas på befintlig panna.
Tänker du göra jobbet själv? Min installation kostade 36000:- Nibe 2025/6kw plus material. Eget arbete.
Då är det ekonomiskt med tanke på ert ringa värmebehov. Givetvis behålla befintlig LL-pump.

Bergvärme i skåne känns lite överkurs pga priset. I norra sverige JA!


Jo tanken är att göra det mesta själv! Är du nöjd med din Nibe vilken modell har du?

Ja jag valde 6kw men råder dig att välja större storlek pga större hus. 8-10kw.
Så stora problem är det inte med LV-pumparna som bergvärme förespråkarna vill göra gällande. Det är bara att läsa trådarna om bergvärme så förstår du att det finns problem med dem också. Skånes klimat likt Blekinge är normalt så milt så inga problem med LV pumpar bara de är rätt dimensionerade.

Jag är nöjd med Niben men vissa har väldiga bekymmer men gäller framför allt äldre modeller. Tycker alla märken har sina problem.

Man bör om val av Lv pump se till att kosta på uppvärmd tråg för avledning av vatten.
Men det vet väl du som har LL pump.

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 19:53:15 »
Lutar nog Ã¥t en Nibe/CTC eller Bosch tycker  dom verkar vettiga i pris har hittat runt 42000:- sen kan väl en installation gÃ¥ pÃ¥ 5000:- det man inte klarar själv alltsÃ¥,

Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2010, 10:26:17 »
En liten tanke; med den låga förbrukningen tycker jag du ska överväga andra alternativ än värmepump. Har du t.ex. undersökt vad en modern elpanna kan ge för besparing i form av högre effektivitet? Med den låga förbrukningen du har kommer det ta många år att tjäna in en L/V-installation som spar dig 1000kWh per år men kostar dubbelt så mycket i installation jämfört med en vanlig elpanna, om inte L/V spar mer än du fick reda på.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2010, 10:34:40 »
Lutar nog Ã¥t en Nibe/CTC eller Bosch tycker  dom verkar vettiga i pris har hittat runt 42000:- sen kan väl en installation gÃ¥ pÃ¥ 5000:- det man inte klarar själv alltsÃ¥,



Inget fel med ctc, enda svagheten är att den stoppar vid minus 10gr och kräver dyr ecologic för att gå ner till minus 15gr. Nibe går ner till minus 20 utan behöva separat styrning. Min klarade värmebehovet vid minus 17 utan eltillskott.
Boschen verkar bra också men vet inget om styrning och sånt.

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2010, 12:09:18 »
En liten tanke; med den låga förbrukningen tycker jag du ska överväga andra alternativ än värmepump. Har du t.ex. undersökt vad en modern elpanna kan ge för besparing i form av högre effektivitet? Med den låga förbrukningen du har kommer det ta många år att tjäna in en L/V-installation som spar dig 1000kWh per år men kostar dubbelt så mycket i installation jämfört med en vanlig elpanna, om inte L/V spar mer än du fick reda på.

Jo jag vet det är därför jag inte känner att jag kommer att få någon direkt vinning av det mer än aningen jämnare värme från det vattenburna samt lite tystare hus utan L/L.
Visst min besparing är ju bara uppskattad av dom som lämnat offerter och deras kalkyl prog så visst kanske jag kan spara 2-2500kwh också eller mindre, men är endå en liten besparing jäntemot vad det kostar. Svårt val! men det är som du säger många år innan man ens börjar tjäna på att byta, rimligaste är nog kanske att vänta till bef elpanna lägger av eller barnen blir större och ska stå och duscha i timmar ;) och då ser vad för alternativ som finns,

PS något kul som dom sa till mig man kan inte räkna in L/L i den totala Kwh för då blir besparingen inte så mycket, men vafan den sitter ju redan monterad ska jag ta ner den för att besparingen ska bli stor hur tänker dom här??
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 12:15:05 av nofea_r »
Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2010, 12:40:08 »
Sant att det tar lång tid innan man tjänar på den.
Enda trösten blir näst intill halverad elräkning varje månad.....
Så vilket väljer man, tog lån på huset och kostnad 400:- var tredje månad med dagens ränta. Så vinsten är rejäl......

Går elpriset upp dramatiskt så kan man glädja sig ännu mer! Thumbsup

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2010, 12:49:03 »
Det är sant Hulta, elpriset lär det inte bli REA på i framtiden ;)

Mja, det är väl dels svårt för dem att veta hur mycket din LL gör plus att då ser ju (som de faktiskt sa) deras värden sämre ut.

Förresten; nu när jag läser texten igen så ser jag att jag tänkt fel:
Citera
Bosch EHP LW (bergvärme) 1,3 SEK/kWh 8200 kWh 20500 kWh 10660 SEK
Bosch EHP AW (uteluft) 1,3 SEK/kWh 10400 kWh 20500 kWh 13520 SEK

Alternativ uppvärmning
Elpanna 1,3 SEK/kWh 20900 kWh 20500 kWh 27200 SEK

Jag trodde innan att den totala värmedriften var på 11000kWh men det var ju bara din LL... då var ju inte LV någon bra affär, men nu när jag ser att din egentliga total är på 21000kWh så ställer det ju saken i en annan dager..

DÃ¥ tjänar du ju Ã¥tminstone 7-800kr per mÃ¥nad utslaget över ett Ã¥r jämfört med de 1000kr totalt pÃ¥ ett Ã¥r .. ursäkta mitt slarv ..  ::)

Då ändrar jag mig, en LV tycker jag är mest prisvärt avseende på förhållandevis lågt uppvärmningsbehov och milt klimat. Då börjar ju en LV-installation för ca 50k betala sig efter tre-fyra år om man förutsätter att en ny elpanna kostar ca 25k.

Dessutom tror jag inte på att vänta tills den rasar.. gör den det när det är jättevinter och du har barn hemma hamnar du i en tråkig beroendeställning.. bättre göra en sådan grej när du har tid att läsa in dig själv på vad som måste göras och kan ta in ordentligt med offerter etc.

Kolla med din villa/hemförsäkring och se vad de täcker för en värmepumpsinstallation. Mitt försäkringsbolag täcker utan avdrag upp till tio år, sedan med åldersavdrag.. då slipper du oroa dig ändå för vilken VP som är hållbarast.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2010, 12:58:33 »
Hej
Om du har möjlighet att borra så gör det om du tänker att bo i huset en tid.
1 Bättre besparning
 Vp ger full produktion av energi de kallaste dagarna pÃ¥ Ã¥ret, sÃ¥ är inte fallet med L/V
 Vp producerar energi hela tiden. L/V kyler under avfrostning säg 5min tim ca. dvs under ca 8% av tiden sÃ¥ kyler vp istället.
2 Med ROT avdrag så blir priskillnaden inte så stor jämfört med L/V.
3 LÄngre livslängd på vp kan antagas.
4 Inget kondensvatten att ta hand om.
//Lycka till
///AndersA

Mja, går nog att nyansera...

-Bättre besparing är riktigt. Men skillnaderna i COP (verkningsgrad) är ganska liten i Skåne om du väljer flytande kondensering. Du måste ha ett rejält stort hus för att spara in merkostnaden i installation. Trots ROT.

-Rätt. En L/V lämnar bara halva effekten vid cirka -5 ºC och slutar att leverera vid -15 ºC

-Beror på typ. En L/V med 7mm lammellavstånd (tex Ecoair) avfrostar normalt 2 minuter på 4-5 timmar.

-Nja. Den stora kostnadsposten som skiljer är brunnshålborrning och slangar. Där är det litet ROT.

-Andra påstår motsatsen. Folksams undersökning ger inget klart besked.

-Rätt. Kan bli 30 liter/dygn. Detta måste föras bort i tex stuprörsavlopp.

Nofea_r:

Med utgångspunkt från min egen besparing, skulle jag gissa att du högst kan spara kanske 6.000kr/år på VV + resterande värme med hjälp av en L/V eller bergvärme. Om du sätter upp en LL till istället kanske du spar 3.000kr/år, eftersom den inte värmer VV.

I samtliga fall är investeringen tveksam (om du inte i allafall måste byta pannan). Men jag valde ändå att komplettera med en L/V för att få jämn värmespridning i huset. Den första LL har du sannolikt sparat mycket pengar på?
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 14:06:21 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hjälp!
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2010, 13:04:35 »
En L/V lämnar bara halva effekten vid cirka -5 ºC och slutar att leverera vid -15 ºC
[/quote]

Enda posten jag är tveksam till. Min leverade faktiskt tillräcklig effekt vid minus 17 utan eltillskott. Obs ingen vv pga separat vvb.


Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2010, 14:02:39 »
Det är sant Hulta, elpriset lär det inte bli REA på i framtiden ;)

Mja, det är väl dels svårt för dem att veta hur mycket din LL gör plus att då ser ju (som de faktiskt sa) deras värden sämre ut.

Förresten; nu när jag läser texten igen så ser jag att jag tänkt fel:
Citera
Bosch EHP LW (bergvärme) 1,3 SEK/kWh 8200 kWh 20500 kWh 10660 SEK
Bosch EHP AW (uteluft) 1,3 SEK/kWh 10400 kWh 20500 kWh 13520 SEK

Alternativ uppvärmning
Elpanna 1,3 SEK/kWh 20900 kWh 20500 kWh 27200 SEK

Jag trodde innan att den totala värmedriften var på 11000kWh men det var ju bara din LL... då var ju inte LV någon bra affär, men nu när jag ser att din egentliga total är på 21000kWh så ställer det ju saken i en annan dager..

DÃ¥ tjänar du ju Ã¥tminstone 7-800kr per mÃ¥nad utslaget över ett Ã¥r jämfört med de 1000kr totalt pÃ¥ ett Ã¥r .. ursäkta mitt slarv ..  ::)

Då ändrar jag mig, en LV tycker jag är mest prisvärt avseende på förhållandevis lågt uppvärmningsbehov och milt klimat. Då börjar ju en LV-installation för ca 50k betala sig efter tre-fyra år om man förutsätter att en ny elpanna kostar ca 25k.

Dessutom tror jag inte på att vänta tills den rasar.. gör den det när det är jättevinter och du har barn hemma hamnar du i en tråkig beroendeställning.. bättre göra en sådan grej när du har tid att läsa in dig själv på vad som måste göras och kan ta in ordentligt med offerter etc.

Kolla med din villa/hemförsäkring och se vad de täcker för en värmepumpsinstallation. Mitt försäkringsbolag täcker utan avdrag upp till tio år, sedan med åldersavdrag.. då slipper du oroa dig ändå för vilken VP som är hållbarast.




Nja mitt totala ligger på 19000kwh därav Värme+VV 11500kwh elpanna+L/L HH elen ligger på 7500kwh, Det är husets värmebehov som ligger på de 21000 men hur dom stämmer eller ej vet jag inte. Och om man ser på Bosch kalkyl skulle min elförbrukning ligga på ca 10400kwh efter installation med L/V.Så då skulle min besparing bli ca 1100kwh, Detta är ju uppskattade uppgifter utifrån den fakta som finns så det är ju inte 100%.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 14:06:43 av nofea_r »
Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp!
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2010, 14:53:19 »
Citera
-Rätt. En L/V lämnar bara halva effekten vid cirka -5 ºC och slutar att leverera vid -15 ºC
Slutar leverera är väl ändå att ta i... Däremot levererar den inte mycket mer värme än den elektriska effekten, dvs ett par kW.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!