Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!  (läst 5821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2010, 15:01:36 »
Okej, så enligt kalkylerna ska din uppvärmningskostnad inkl VV per år minska från ca 11500 till 10500kWh från elpannan. Däremot ligger LL-värmepumpen separat tillsammans med hushållselen och höjer elbehovet med ytterligare 7500kWh?

Ja då är vi tillbaka på ruta ett :)

Enda riktiga fördelen (bortsett känslan och tryggheten, om någon, att grejerna är nya) med att sätta in L/V är att du spar kanske 2000kWh (?) per år på driften av LL-värmepumpen och slipper det eviga blåsandet som jag kan se det.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp!
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2010, 16:13:46 »
Citera
-Rätt. En L/V lämnar bara halva effekten vid cirka -5 ºC och slutar att leverera vid -15 ºC
Slutar leverera är väl ändå att ta i... Däremot levererar den inte mycket mer värme än den elektriska effekten, dvs ett par kW.

Nja...
det var nästan helfel.

Min L/V ger faktiskt rätt bra verkningsgrad COP (cirka 2) vid -10 ºC. Så den levererar nästan dubbelt så mycket värme, som den inmatade el-effekten. Däremot så sjunker den inmatade el-effekten, så resultatet blir en rejäl minskning av värmeproduktionen, när man egentligen behöver värme som mest.

Dock så sliter man hårt på Copeland-kompressorer vid mycket låga utomhustemp. Så konstruktören av min L/V CTC Ecoair har valt att stoppa driften vid -15 ºC.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2010, 17:11:46 »
Så kontentan av detta så är det inte mycket lönt att byta system fören dagen el pannan eller L/L går isönder?
För med tanken att minska elförbrukningen med 1500-2000kwh per år så tar det ju nästan 30år att räkna hem den, alt 4500kwh dvs 35år på en bergvärme inkl mont mm.
Eller vad tycker nì?
Ni som e lite mer hemma på L/L pumpar kan jag tjäna ytterligare Kwh på att installera en sån till istället? man kan ju få en bra för 10-15000:- inkl mont,

Har för tillfället 23,5 på plan 1 och 21,5 på övreplan med endast L/L med -4 mycket förvånad hur bra värmen sprids även till toa och sovrum på övervåning kan det vara så att den mek vent hjälper till att fördela ut värmen? Pumpen snittar 1400W så några minus till tål den nog ;)
Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2010, 17:21:07 »
Okej, så enligt kalkylerna ska din uppvärmningskostnad inkl VV per år minska från ca 11500 till 10500kWh från elpannan. Däremot ligger LL-värmepumpen separat tillsammans med hushållselen och höjer elbehovet med ytterligare 7500kWh?

Ja då är vi tillbaka på ruta ett :)

Enda riktiga fördelen (bortsett känslan och tryggheten, om någon, att grejerna är nya) med att sätta in L/V är att du spar kanske 2000kWh (?) per år på driften av LL-värmepumpen och slipper det eviga blåsandet som jag kan se det.



Tror du missförstått mig min totala uppvärmnings kwh inkl LLVP+elpannatillskott+VV ligger på 11500kwh nu, efter installation av endast LVVP utan LLVP skulle förbrukningen bli 10400kwh, då skulle jag förhoppningsvis inte behöva köra med L/L alls annars blir det ju kaka på kaka ;)
Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hjälp!
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2010, 18:29:26 »
Hjälp nu blir jag ordentligt förvirrad.....Elbesparing gentemot en renodlad elpanna borde bli bortåt hälften och mer utslaget över hela året. Cop 2-4 ger två till fyra ggr mindre el-behov....
Tänker jag fel? Då får jag nog gå om nian.... >:(

Med lite öppnare ögon har jag nu förstått och har totalt missuppfattat energi förbrukningen. Liten totalförbrukning med elpanna luftluftpump tillsammans. Ja då blir det nog bättre med en luftluft pump till och dra ner tempen på radiatorerna. Då lönar det sig ganska snabbt.
« Senast ändrad: 21 januari 2010, 09:18:07 av hulta »

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2010, 22:58:54 »
En liten tanke; med den låga förbrukningen tycker jag du ska överväga andra alternativ än värmepump. Har du t.ex. undersökt vad en modern elpanna kan ge för besparing i form av högre effektivitet? Med den låga förbrukningen du har kommer det ta många år att tjäna in en L/V-installation som spar dig 1000kWh per år men kostar dubbelt så mycket i installation jämfört med en vanlig elpanna, om inte L/V spar mer än du fick reda på.

Jo jag vet det är därför jag inte känner att jag kommer att få någon direkt vinning av det mer än aningen jämnare värme från det vattenburna samt lite tystare hus utan L/L.
Visst min besparing är ju bara uppskattad av dom som lämnat offerter och deras kalkyl prog så visst kanske jag kan spara 2-2500kwh också eller mindre, men är endå en liten besparing jäntemot vad det kostar. Svårt val! men det är som du säger många år innan man ens börjar tjäna på att byta, rimligaste är nog kanske att vänta till bef elpanna lägger av eller barnen blir större och ska stå och duscha i timmar ;) och då ser vad för alternativ som finns,

PS något kul som dom sa till mig man kan inte räkna in L/L i den totala Kwh för då blir besparingen inte så mycket, men vafan den sitter ju redan monterad ska jag ta ner den för att besparingen ska bli stor hur tänker dom här??


Ja med Din förbrukning hade jag kört tills pannan lagt av,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Hade hellre skaffat ett litet vindkraftverk. Då kan du ju klara hela behovet och spara in det ganska snabbt med. Finns ju med på denna sidan :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2010, 10:58:03 »
Okej!

Ja.. iom att du ändå har en uppvärmning kvar oavsett vilken som rasar (elpanna eller LLVP) så är det ju ingen fara att köra på.. är väl bara varmvattnet då som du riskerar att vara utan i några dagar.

Så jag håller med - kör på tills det brakar ihop :)

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #22 skrivet: 23 januari 2010, 19:58:53 »
Tror jag bestämt mig för att installera ytterliggare en L/L pump i andra sida huset för att jämna ut värmen samt att inte märka av värmeminskningar vid avfrostning, Nu till det svÃ¥raste vilken välja? StÃ¥r mellan Mitsubishi 35 och Tochiba RAS 13 ge mig input om vilken och varför, även tänkt flytta min IVT 12gr till till ny installations plats och installera den nya där IVT sitter. Tycker den lÃ¥ter lite mycket  ::)
« Senast ändrad: 23 januari 2010, 20:45:36 av nofea_r »
Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 335
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!