0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inneluften innehåller högre fukthalt än uteluften så frostbildningen blir betydligt kraftigare med inneluften. Om man ventilerar mycket kraftigt med uteluft hur blir luftens fukthalt på vinden?? Vilken luft är fuktigast? Inneluften på vinden eller uteluften på vinden? Svara på det...He he
Citat från: hulta skrivet 21 januari 2010, 16:17:34Inneluften innehåller högre fukthalt än uteluften så frostbildningen blir betydligt kraftigare med inneluften. Om man ventilerar mycket kraftigt med uteluft hur blir luftens fukthalt på vinden?? Vilken luft är fuktigast? Inneluften på vinden eller uteluften på vinden? Svara på det...He heInte så solklart svar faktiskt.När snön la sig på mitt tak minskade ventilationen vilket gjorde att vindstempen steg rätt mycket så att den relativa fuktigheten ligger mellan 50-60%, den stiger något vid varmare väderlek.Finns inga spår av nån frostbildning medan det antagligen skulle gjort det om ventilationen varit hög.Anledningen till att jag misstänker det är det är frost på innertaket på mitt ej uppvärmda uthus med mycket god vindsventilation.
Får du mögel på ditt uthus då?? Nähä kan bero på att den kraftiga ventilationen TORKAR ut innertaket då och då eller hur? Ett år består av 365dagar.......
Citat från: hulta skrivet 21 januari 2010, 16:38:50Får du mögel på ditt uthus då?? Nähä kan bero på att den kraftiga ventilationen TORKAR ut innertaket då och då eller hur? Ett år består av 365dagar.......Det är bara knappt 100år gammalt så det har väl inte hunnit än, vi får väl se framöver.Annars så uppfyller ordinarie huset alla här uppsatta kriterier för problem,100år gammalt, tidigare uppvärmt med ved, 10cm mineralull lagt ovanpå spån.Dessutom inte helt tätt tak. Ser bra ut än så länge i alla fall och det har varit såhär i över 10 år nu.Mineralullen har jag däremot tänkt ta bort och lägga på ett inte allt för tjockt lager ekofiber istället. Ventilation sker idagläget genom att det blåser genom taket, pannorna och sticktaket är inte vindtätt, sedan finns det springor i sponten.När snön lägger sig minskar då ventilationen och det isoleras på utsidan så då stiger tempen och den relativa fuktigheten håller sig i schack.
Hej Ubbe! Tycker väl att detta var en högst motiverad och kultiverad fråga/undring du! Javisst är det precis på det sättet att på en vind så skall det också finnas vind givetvis, det är ju bl.a därför som man på det översta lagret av isolering (brukar vara en isolermatta) har försett denna med ett lager av vindskyddspapp på ovansidan, och detta finns där då för att den utifrån kommande vinden/blåsten inte skall kunna komma ned i och därmed försämra den underliggande isoleringens isolerande egenskaper. Mvh Raffen.
Någon misstänker att luften skulle gå baklänges i ventsystemet när köksfläkten startas. Jag förstår inte riktigt vad som menas? Köksfläkten har ju en helt separat kanal? Eller skulle utdraget från köksfläkten dra ned kalluft i frånluftsventilerna 10 meter bort i badrum/tvättstuga? I tvättstugan snackar vi en kanal på ungefär 4-5 meter till friska luften och i badrummet handlar det om ca tre meter. Lägg till 10-12 meter till köksfläkten. Och i så fall, på vilket sätt påverkar det att varm luft går ut på kallvinden? Ursäkta att jag är trög, men jag hänger inte med.
Någon skriver att en braskamin sänker trycket i bostaden. Ökar en luft/luftpump trycket? I så fall kan ju pumpen misstänkas vara delaktig i de uppkomna fuktproblemen.