0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om man har problem med kondensvattnet (kommer ju en hel del under ett dygn då den arbetar mycket), hur gör man för att lösa det på bästa sätt?Idag har jag bara en plåttunna under som det får rinna ner i, men det är ett evigt bök med det, ut & hacka & försöka få bort is. Jag vet att det går att koppla på en slang eller dylikt med en iliggande värmekabel på typ 10W, men jag har inga elkunskaper så jag vill inte röra nåt där.MVHAndreas
Går att köpa en 2m värmekabel på Jula med stickkontakt som du kan lägga i botten på din hink. Värm på lite så lossnar isen lättare. Har gjort en "backhopparbana" under min pump i tryckatvirke. konstruktionen kräver lite mer arbete för att vara optimal. Skall be min bror bocka till lite plåt över "backhopparbanan" och fästa en sådan där värmekabel däremellan till nästa år....
Köp en murbrukshink.Dom tål lite hårdare hantering.Det brukar gå åt en hink om året.Det är det värt.Problemet är om det kommer kondensvatten på flera ställen i tråget på pumpen.Då blir det svårt att få allt kondensvatten i hinken.Men har du bara ett hål för detta så funkar det kanon / Mats
Citat från: MGKea skrivet 25 januari 2010, 16:01:13Går att köpa en 2m värmekabel på Jula med stickkontakt som du kan lägga i botten på din hink. Värm på lite så lossnar isen lättare. Har gjort en "backhopparbana" under min pump i tryckatvirke. konstruktionen kräver lite mer arbete för att vara optimal. Skall be min bror bocka till lite plåt över "backhopparbanan" och fästa en sådan där värmekabel däremellan till nästa år....Ja det lät ju som en smidig lösning faktiskt. Men hur har du löst det med din backhopparbana då? Vart tar vattnet vägen efter det runnit nedför den?
Citat från: alfamats skrivet 25 januari 2010, 16:15:55Köp en murbrukshink.Dom tål lite hårdare hantering.Det brukar gå åt en hink om året.Det är det värt.Problemet är om det kommer kondensvatten på flera ställen i tråget på pumpen.Då blir det svårt att få allt kondensvatten i hinken.Men har du bara ett hål för detta så funkar det kanon / MatsJag hade en murbrukshink förr, men den gick rätt så snabbt sönder. Plåthinken jag har nu tål en del del våld har jag märkt. Men vad menar du med att det går åt en hink om året? att den går sönder eller att den inte blir överfull på en vinter?
Det är det värt. Problemet är om det kommer kondensvatten på flera ställen i tråget på pumpen.Då blir det svårt att få allt kondensvatten i hinken.
När jag läste denna tråden blev jag nyfiken och åkte ut till garaget. Och mycket riktigt så hade jag ingen bygel mellan L och L1.Hade väldigt frostbekymmer i vintras och vill gärna slippa det igen.Dock märkte jag att pumpen drog 120watt när den var avstängd?? Vad är det som drar ström om inte man har en värmekabel??
Citat från: Tegheim skrivet 01 september 2010, 20:24:01När jag läste denna tråden blev jag nyfiken och åkte ut till garaget. Och mycket riktigt så hade jag ingen bygel mellan L och L1.Hade väldigt frostbekymmer i vintras och vill gärna slippa det igen.Dock märkte jag att pumpen drog 120watt när den var avstängd?? Vad är det som drar ström om inte man har en värmekabel??Kompressorvärmaren.//Krister