0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Plocka bort mjukstarten och sätt en frekvensomformare och ställ den på 40Hz när det milt ute. Blir det sen riktigt kallt kör den på upp till 60Hz, kompressormotorens skylten står det max 460V 60 hz. Det billigast styrningen för frekvensomrikaren är en flerstegs termostat, så kan man gör så här: ingång 1 över 0 gr = 40Hz, ingång 2 under 0gr=50Hz under -5gr=60Hz. Har pratat med många kylkillar om lägsta frekvens och går man mycket lägre än 40Hz så får man problem med avfostning och man kan få problem med smörjningen. På jobbet har vi kompressorer som när nere på 25Hz men är tydligen bygga för så låga farter. Billiga 3 fas frekvensomrikare kan man köpa på blocket och de är lätta att ställa in. Du kan då ha upp/ ner rampningstider på ex. 3 sekunder och då spelar det absolut inget att du skulle ha 40 starter i timmen. men vitsen är med frekvensomriktare att man kan anpassa effekten efter husetets behov. Vill du ha riktigt kul så låter du regulator sköta utfrekvensen med en analog signal som sköter effektuttaget. Då ställer man in endast min och frekvens samt upp/ner rampningstider. Själv kör jag min mot en ack-tank och jag har en PLC som jag själv har programmerat och en MAC att gör egna intällningar på ( drifter av VP, elpatron, varmtvatten, solvärme, tränder, driftstider mm)
Hallå och grattis till ett mycket bra köp.Om du vill få ner ant.start/stopp på värmepumpen så kan du alltid:koppla in en (tank) eller ett större expansionskärl på V/P ut alltså röret ifrån v/p:n till eco-el.(det uppvärmda vattnet)bryt up det röret och koppla in en utjämningstank så får du längre gångtider utan att mixtra med olika värden hit och dit.var noga med att göra det som en "kris koppling" så att du kan koppla bort tanken vid extrema väderförhållanden så att v/p kör direkt imot eco-eljag har åxå 109 med eco el 4st start/stopp vid -1gr inget eltillskottha dé bäst...
Gäller garantin då den är köpt beggad av privat person? Alltså följer garatin med prylarna om man säljer iväg dom?
Tack för svaret, jag förstår att VP kommer att jobba mot större vattenvolym och därför få jag längre körningar, vilket är önskvärt, men hur får jag det uppvärmda vattnet till radiatorkretsen?// Gigja